Pazarlamanın Geleceği Lokasyon Bazlı Kampanyalar mı?
Dr. John Snow (1813 – 1858)
Dr. John Snow, 1854 yılında Londra’da yaşanan kolera
salgınına karşı derin bir analiz ve
tetkik durumunda idealist bir doktor olarak kendini şehirde yaşanan bu vahşetin
durdurulmasına adadı. Gün boyu hastaları dışında şehir etrafında gezerek bu
ölümcül hastalıkla ilgili değişkenleri tespit etmeye çalışıyordu. Aklında
yığınla değişken gidip geliyor. Bir yandan hastalarda tespit ettikleri, diğer
yandan da bölgesel bazı farklılıklar gözüne çarpıyordu. Bunun üzerine Snow’un
aklına dâhiyane bir fikir geldi. Değişkenleri Londra haritası üzerine çizecek
ve hastalığı daha iyi tanımlamaya çalışacaktı. Lokasyon üzerinden verinin
anlamlandırılması Snow’un liderliğinde Londra’da yeni bir su & kanalizasyon
sistemi kurulmasını sağladı. Bu yapı birçok şehre örnek oldu & kolera hastalığının
yıkıcı etkisinden şehir arındı. Dahi doktor Londralıları hastalıktan korumakla
kalmadı, aslında fark etmese de gelecek nesillere yeni bir veri analiz yöntemi
miras bırakmış oldu.
Dr. J.Snow Bar anısını devam ettiriyor
Bugün GIS (geographic information systems) olarak
adlandırılan yeryüzünün anlamlandırılmasını sağlayan teknolojiler; lojistik
(bildiğim en çarpıcı etki Walmart’ın bu hale gelmesine büyük fayda sağlayan
1974’deki teknolojik atılım denebilir.), telekom, dijital, hatta ülke
sınırlarının doğru çizilmesinde dahi kullanılan önemli bir bilim haline geldi
Konunun hikaye kısmını bir kenarı bırakacak olursak,
Telekom, Sosyal & Dijital ekosistem ortak kesişim kümesinde mobille beraber
yaratılan yeni yeteneklerle heyecan içinde hizmetlerini genişletme yarışındalar…
Lokal olabilmenin getirdiği bu heyecan birçok pazarlamacıyı kuşatmış durumda.
Araştırma şirketlerinin çoğu lokasyon çevresinde oluşturulan datanın
anlamlandırılmasını yakın gelecekteki büyük mecralardan biri olarak analiz
ediyor. Öyleki bu şirketlerden biri olan Juniper Research raporunda 2014 yılı
sonu itibariyle Lokasyon & mobil içeriğin $12.2 milyarlık gelir düzeyine erişeceğini
söylüyor. Rapor ayrıca, lokasyon bazlı mobil çalışmaların gelirinin 2019’a
kadar $43.3 milyara çıkabilecek büyük bir kanal olacağı görüşünde. Tabiki
buradaki kaynağın temel aldığı gelir kanallarını irdeleyerek mobil eksenden
doğan datanın ne gibi kanallarla bu gelir imkanını sunacağını açıklamak gerek.
Mobil eksen etrafında koşullanan operatör kaynaklı, harita & arama, sosyal
mecra kaynaklı lokasyon servislerini mobil pazarlama yetenekleri olarak
görebiliriz. Gelir içerisindeki ana kalem Facebook gibi sosyal
medya kanalları üzerinden yapılacak olan hedeflemeler olacak gibi
duruyor… Sosyal medya tarafındaki yetenekleri pazarlamacılara ne anlamda
rekabet avantajı yaratacağı tartışılır ancak burada markailetişim
departmanlarının özelleştirebileceği sosyal medya interaktivitelerini lokal
bazı tetikleyici mekanizmalara uyarlamak başarılı sonuçlar verebilir
kanısındayım. Ayrıca, burada Facebook, Twitter gibi sosyal medya kanallarının reklam alanı
satmak dışında interaktivite araçlarını da oluşturup bir hizmet olarak sunması
taraftarıyım. Reklam & kampanya üretme araçlarıyla donanmış lokasyon
datasını sosyal data ile harmanlayan bir yapının kurulmasını hatta bu yapının
bazı limitasyonlarla kontrollü reklamı sektör olarak kazanmalarını arzu ederim.
(kişi başı maruz kalınacak maksimum reklam adedi, reklam kategorisi, lokasyon
şeklinde limitasyonlar yeterli olacaktır diye düşünüyorum.) Özetle, sosyal
medya tarafında hissedilen bir ajans boşluğu var. Bu belki de ilgili hizmetleri
şekillendirmelerine engel olacak faktörlerden gibi geliyor…
Operatör altyapıları, kendisini geliştiren ve bu konuda
özellikle ülkemizde dünyaya göre güzel yollar kat etmiş bir yapıya sahip…
Dijital tarafta da aktif halde data anlamlandırma yetenekleri kullanılırken,
operatör kanadında farklılık yaratan noktalar push bazlı reklam hizmetleri…
Çoğumuza bir şekilde eriştiği SMS, MMS, IVR çalışmaları izinli pazarlama portföyü
altında belirli kurallarla yapılıyor. Her ne kadar burada gelişmekte olan &
tüketiciyi koruma açısından bazı eksiklerini gördüğüm bir yapı olsa da sürekli
güncellenen sağlıklı ve kaliteli bir platform yapısı olduğunu söylemeliyim.
İzinli pazarlama faaliyetlerinin artışı, devlet operatörlerin ortak konsensusta
oluşturdukları sağlıklı çerçevelerle Inbound Marketing dediğimiz süreçteki tüm
etaplarda yer alabilecek yetkinlikleri başka yerde olmayan büyük bir avantaj
esasında… (reklam, kupon, ödeme, sadakat başlıklarının tek firma çatısı altında
olması…)
Sosyal medya tarafından bahsederken Google gibi ABD’de mobil reklam gelirinin neredeyse %50
gelirini elinde tutan bir devden söz etmeyi atlamayalım. Google henüz bu konuda
operatörlere oranla elindeki yetenekleri, datayı kurumlara uzanacak mobil
pazarlamahizmetlerini oluşturmadı. Hedeflenebilir push mekanizmaların
yerine dijital uzayda kendinizi fark ettirmeyi sağlayacak pull bazlı
mekanizmaların öne çıktığını söyleyebiliriz. Google Mapping hizmeti içerisinde
sizin lokasyon geçmişinizi tutuyor ve sizle paylaşabiliyor. Meraklılarına
ilgili makaleyi ve kendi Lokasyon geçmişlerine erişebilecekleri linki
iletiyorum:
Google maps location history example
Lokasyon paternleri üzerinden kullanıcıları mobilde de
yakalayabilmek Pazarlamacıların iştahını kabartan konulardan birisi… Giderek
gelişen lokasyon bazlı altyapılar müşterilere göre özelleştirilecek; yani doğru
yer, zaman ve reklam üzerinden bulunduğu yer ile dijital kanal arasında
birleşim yaratan kampanyaların yakın gelecekte düzenleneceğini düşünebiliriz.
Bu tip hizmetler için pazarlamacı gözüyle birini diğerinden
üstün tutmanın ötesinde farklılıklarını algılayıp, deneme yanılmalarla
kampanyaların optimize edildiği, orkestra şefi gibi kulağa hoş gelecek bir tını
yakalamak gerekli diye düşünüyorum.
Uzun lafın kısası tek bir sözle özetleyecek olursak, dijital
taraftaki reklam mecraları mobili sıçrama tahtası olarak belirlediler ve
buradaki yeteneklerle kendilerini farklılaştırmaya çalışıyorlar… Okyanustaki
dalgalar diğer denizleri etkiliyor tabi ki… Bu yatırım iştahı mobil ekosistemi
de hareketlendirdi diyebiliriz. Bu nedenle telecom & sosyal
medya taraflarında da yatırımlarla revize edilen servisler öne çıkıyor.
Yorumlar
Yorum Gönder