Kişisel marka & itibar yönetimi
İtibarınız sektörünüzde, ofisinizde, semtinizde hatta aile
içinde nasıl bilindiğinizdir en genel tanımıyla. Belli sıfatlarla ‘güvenilir,
işinin uzmanı, sadık, cesur’ ya da ‘sabırsız, beceriksiz, tembel’ gibi iyi veya
kötü şekilde tanınırız çevremizdekiler tarafından. İtibarımız bizi her yerde
takip eder hatta takip etmenin önüne geçer siz itibarınızın gölgesi olursunuz.
Henüz sizinle tanışmadan birçokları sizin hakkınızda gıyaben bir fikre sahip
olur. Yaptıklarınız, çalışma şekliniz, insanlarla ilişkileriniz imajınızı
belirler, itibarınızı oluşturur. Aslında fiziken siz itibarınızı takip
edersiniz. İtibarınız bazı kapıları aralamanıza hatta sizi kırmızı halı
ile karşılamalarına yol açabildiği gibi, bazı kapıların hiç açılmamasına da
sebep olabilir. Peki, bu birçok kapıyı açan veya kapayan itibar nasıl oluşur?
Neler yapmalı? Neler yapmamalı?
İyi bir itibar oluşturmak için neler yapmalı?
İş dünyasına yeni adım attığınızda hayatınızda yepyeni bir dönem
başlar. Okul günleriniz geride kalmış sıfırdan tertemiz bir başlangıç yapmış
olursunuz. Karnenizde ne kadar kırık olduğuyla kimse ilgilenmez,
çevrenizdekiler size verdikleri işi nasıl yaptığınıza ve zamanında bitirip
bitirmediğinize bakarlar. İşinizi iyi yapmanız çok önemlidir ancak itibar
kazanmak için iyi iş yapmanın yanında başka nitelikler göstermek de gerekir.
- Özel ricalar
yapmadan güven ve saygı kazanın
Nadiren de olsa izin almanız veya kısmi imtiyazlara sahip
olmanız gerekebilir. Bu tür her personele verilmeyen haklar için patronunuzun
güvenini ve saygısını kazanmalısınız. Çok kısa süredir şirkette çalışan
birinin henüz kendini kanıtlamadan müdüründen ricalarda bulunması çoğu
zaman geri çevrilir ya da hoş karşılanmaz. Yeni çalışanlar kendi ihtiyaçları
dâhilinde işin ilk gününden esneklik bekleyebilirler. En doğru ve gerçekçi
yaklaşım çalışanların şirket kurallarına ve çalışma şartlarına uygun hareket
etmeleridir. Örneğin, mesai saatleriniz 9-5 arasındaysa bu süre zarfında işte
olma konusunda titizlik gösterin. Zaman içinde nelerin katı kurallara bağlı
nelerin esnetilebilir ve kabul edilir olduğunu anlayacaklardır.
- Size sorulmadan
sorunu gidermeye çalışın
İnisiyatif kullanmak müdürlerinizin sizi fark etmesi ve
takdir etmesi için en etkili yollardan biridir. Birçok yeni mezun işe başlar ve
amirlerinin onlara tam olarak iş tanımlarını ve sorumluluklarını anlatmasını
bekler. Bazı işlerde daha formal bir iş eğitimi olmakla beraber, çoğu işte kişi
işi yapa yapa öğrenir. İşyeri okul değildir, öğretmenin ödev vermesi veya sınav
yapması gibi kimse yeni personele senden beklentim şudur diye net bir açıklama
yapmaz. Çalışanın proaktif davranması, ben nasıl yardımcı olabilirim diyerek
kimse onu görevlendirmeden işin içine girmesi gerekir. Bazen herkesin sıkıcı
veya zor bulduğu bir işe gönüllü olmak yeni başlayan kişinin fark edilmesini
sağlayacaktır. Veritabanına veri girmek, dosya dolabını düzenlemek gibi son
derece sıkıcı ve zaman kaybı gibi görünen işler patronun dikkatini çekmenizi ve
saygısını kazanmanızı sağlayacaktır. Burada önemli olan asıl sorumluluklarınızı
ihmal etmeden ekstra işi yürütmektir.
- Çözüm önerileriniz
sağduyulu olsun
Şirkete yeni girdiniz diye fikrinizi belirtmekten
çekinmeyin. Sizi işe aldılar çünkü şirketin geleceği ve büyümesi için
sizin yetenekleriniz ve bilginizin faydalı olacağını düşündüler. Ancak
her şeyin bir yolu olduğu gibi, düşüncelerinizi ifade etmenin de uygun yolunu
bulmalısınız. Örneğin, sizden önce yapılan projelerin saçma sapan olduğunu
söylemek yerine, saygılı bir şekilde nelerin farklı yapılabileceğini ve
geliştirdiğiniz önerileri dile getirebilirsiniz. Bir işin neden belli bir
şekilde yapıldığını soruşturmak yerine o işin nasıl farklı yapılabileceği
üzerinde durun. Yeni bir süreci önerirken ille de mevcut düzeni eleştirmeniz
gerekmez. Bu yaklaşımla ‘her şeyi bilen kendini beğenmiş’ yeni mezun olmamak
için de özen göstermiş olursunuz.
- İş arkadaşları
öncelikle iş arkadaşlarıdır
Bazı iş arkadaşlarınız zaman içinde en yakın
arkadaşlarınız, sırdaşlarınız haline gelebilir. Ancak bu kişiler sizin beraber
çalıştığınız profesyonel çevrenizdir. Profesyonelliğin dışında kalan konuları
ilk etapta gündeme getirmemek, ölçülü davranmak iş ilişkisini dengede tutmak
için gereklidir. Örneğin, öğle yemeğine veya iş çıkışı içki içmeye
gidildiğinde, kişisel hayatınızdan çok şey paylaşmamaya veya içkiyi fazla
kaçırmamaya dikkat etmelisiniz. Özellikle başkalarının bilmesini istemediğiniz
şeyleri böyle ortamlarda söylemeyin. Bırakın zamanla herkes birbirini tanısın.
- Bazı şeyleri
kendiniz keşfedin
Yeni bir işe girdiğinizde birçok soru sormak işe ilginizi
gösterir, bu durum abartmadığınız sürece yöneticinizin de hoşuna gider. Önemli
olan ne zaman patrona gitmeniz ne zaman gitmemeniz gerektiğinin
ayrımını yapabilmektir. Birçok farklı konu ve personelden sorumlu
yöneticiniz her an yanınızda olamaz ya da her probleminizi çözemez. Yeni
çalışanların bağımsız bir şekilde çalışmayı, işleriyle ilgili bilgi almak için
doğru insanlara ulaşmayı kendi çabalarıyla öğrenmeleri gereklidir. Çoğu amir
kişinin kaynaklarını en iyi şekilde kullanarak işi en kısa zamanda öğrenme
çabasını takdir edecektir.
Peki ya kötü bir itibarınız varsa…
İyi bir itibar edinmek zordur, istikrar, azim ve emek ister.
İyi bir itibar edinmekten daha da zor olan kötü bir itibarı yıkıp üzerine iyi
bir itibar inşa etmektir. Herkesin sizin hakkınızdaki düşüncesini değiştirmek
hiç de hafife alınacak bir iş değildir. Oluşmuş bir düşünceyi çürütmek kuvvetli
bir duruş ve söylem ister. Ayrıca, bir tür halkla ilişkiler kampanyasının
yürütülmesi, çevredeki birkaç kanaldan hakkınızda olumlu yorumların
oluşturulması gerekir.
Adım adım itibar düzeltme yolları
1. Problemi kabullenin
Neden kötü bir itibara sahip olduğunuzu araştırın.
Görüntünüz, tavırlarınız ve yaklaşımınızı değerlendirin. Sizi aşağı çeken
dedikodular olabilir, söylenenleri durdurmak için hiçbir şey yapamazsınız ama
en azından ne olduğunu öğrenir, hatalı davranışlarınızı düzeltmek için gerekli
adımları atarsınız. Örneğin, bir hata veya yanlış anlaşma varsa, samimi bir
özür dileyebilirsiniz. Dedikoduların tam aksini yaparak söylenenlerin saçmalık
olduğunu gösterebilirsiniz. Bir diğer etkili çözüm de, problemi kaynağından
çözmek olacaktır. Sizinle ilgili dedikoduları başlatan kimse onu bulun, akılcı
ve barışçıl bir biçimde onunla yüzleşin.
2. Hemen harekete geçin
Bir olay olur olmaz hemen harekete geçin, insanların sizin
hakkınızda konuşup konuları yalan yanlış dallandırıp budaklandırmasına izin
vermeyin. Herkese belli bir mesafede olun ve net bir duruş sergileyin. Açıklama
yaptığınızda kızgın bir ifadeniz olmasın, durumu objektif bir şekilde anlatın,
kimseyi tehdit etmeyin.
3. Kötü itibara sahip kişilerden uzak durun
Bana arkadaşını söyle sana kim olduğunu söyleyeyim.
Çevrenizdekilerin kim olduğuna dikkat edin. Sizin itibarınızı zedeleyecek
kişilerle anılmayın. Bazen arkadaşlarınızın hataları yüzünden sizin başınız
ağrıyabilir, suçsuz olmanıza rağmen olayların içine çekilebilirsiniz. Yeni
insanlarla arkadaşlık etmeye hazır olun.
4. Yaklaşım her şeydir
Davranışlarınız ve alışkanlıklarınız sonucunda herkesin
sizin hakkınızda bir görüşü oluşur. Bu görüşün pozitif olmasını sağlamak için
yaklaşımınızın doğru olması gerekir. İtibarınızın kötü olduğunu kabul edip onu
iyileştirmeye çalışmak iyi bir yaklaşımdır.
5. Çevrenize saygılı olun
Kötü bir itibarı çevrenizdekilere saygılı olarak bertaraf
edebilirsiniz. Bunun için diğerlerinin düşüncelerini dinlemeye, samimi olmaya,
hata yaptığınızda kabul etmeye ve gerektiğinde karşınızdakine teşekkür etmeye
ihtiyacınız var.
6. Mükemmeli hedefleyin
Herkes mükemmeli hedefler. Eğitiminiz ve kariyerinizde en
iyi işi çıkarmaya odaklanırsanız herkesin saygısını kazanırsınız. Diğer yandan
da, ne kadar kendi azminizle, tırnaklarınızla kazıyarak bir yerlere gelmiş
olsanız da, başarınızı kıskananlar olacaktır. Rakipleriniz sizi aşağı çekmek
için itibarınızı zedelemeye çalışacaktır. Çalışmaya devam edin…
Yorumlar
Yorum Gönder