Dağıtılmış kapitalizm çağında değer yaratmak
**
Geçen yazımızda Harvard Business School İşletme Bölümü eski
profesörlerinden Shoshana Zuboff'un Ekim 2010'da uluslararası danışmanlık
şirketi McKinsey'in yayını McKinsey
Quarterly'de yayınlanan “Creating value in the age of distributed capitalism” Dağıtılmış kapitalizm çağında değer yaratmak” başlıklı makalesini aktarmaya
başlamıştık.
Hatırlayacağınız gibi Zuboff, kapitalizmin mutasyon
geçirdiğini belirterek “dağıtılmış” veya “bölüştürülmüş kapitalizm” adını
verdiği bu yeni durumda üretim ve tüketimin giderek adem-i merkezi, dağıtılmış
değerlere, dağıtılmış bilgiye, dağıtılmış sosyal ve yönetsel sistemlere bağımlı
hale geldğiini söylüyordu. Günümüzde çarpıcı biçimde düşürülen maliyetlerle
sunduğu kişiselleştirilmiş ürün ve hizmetlerle değer yaratan kapitalizmin yeni
çağının genetik kodlarının Zuboff'a göre beş önemli özelliği bulunuyor.
1- Tersyüz etme
Eski düşünce şekline göre zenginlik yaratmanın yolu
organizasyonel perspektiften ve onun gerekliliklerinden geçiyordu. Yani
verimlilik, maliyetleri düşürmek, gelirler,
hisse başına kazanç, yatırım geri donüşü vebenzerleri. Yeni düşünce
biçiminin ise son kullanıcı bireyden başlaması gerekiyor. Yani “Neyimiz var ve
elimizdekini kullanıcıya nasıl satmalıyız” sorusundan değil, bireye yönelik
olarak “sen kimsin?”, “neye ihtiyacın var?” ve “biz sana nasıl yardım
edebiliriz” sorularından yola çıkmak
gerekiyor. Düşünce biçimimizi bu şekilde tersyüz ettiğimizde her birey için
gerçek değeri belirlememiz mümkün hale geliyor ki, artık nakit akışı da
kârlılık da zaten bu değerden kaynaklanıyor.
2- Kurtarma
Birey için gerçekten değer ifade eden bir şeyi
belirlediğinizde onu eski ve maliyetli üretim yapısından kurtarmanız gerekiyor.
Günümüzde bilgi, müzik, kitap, tıbbı teşhis, eğitim ve benzerlerinin
kurtarıldığı gibi... Değer yaratan şeyi kurtarmak, mümkün mertebe o değeri
sayısallaştırmaktan, (dijitalleştirmekten) en makul fiyatlarla kullanıcıya
ulaştırabilmenin yolunu bulmaktan geçiyor.
3- Bypass etmek
Dijital teknolojiden ve yeni sosyal organizasyonlardan güç
alan pek çok mutasyon, eski kurumsal yapıları devre dışı bırakarak ortaya
çıkıyor. Fiziksel, organizasyonel, teknolojik veya finansal
engelleri bypass ederek, bireylerin aradıkları, ihtiyaç
duydukları değerleri doğrudan onlara ulaştırabilmek, tıpkı tıkalı bir damarı
devre dışı bırakarak kanın damarlarda tekrar akmasını
sağlamaya benziyor. iTunes veya uzaktan eğitim gibi
uygulamalar, günümüzde gereksiz tüm maliyetleri, çağdışı kalmış varsayımları,
yaratılan değeri yok eden uygulamaları ve eskiden miras kalan sistemleri tıpkı
tıkalı damarlar gibi bypass ediyor.
4- Yeniden şekillendirmek
Her bir birey istediği değerlere sahip olduğuna göre, her
bir birey satın aldığı herşeyi de kendi değer yargılarına, ilgi alanlarına,
kendi rahatına ve isteklerine göre şekillendirmek ister. Bir lise öğrencisi iPod'uyla bir
yandan Pandora'yı kullanarak kendi radyo istasyonunu yaratırken bir yandan da
bir pazar günü öğleden sonrayı evinden yüzlerce kilometre uzaktaki bir
öğretmenin online sınıfında Çince öğrenerek geçiebilir.
5- Desteklemek
Başarılı mutasyonlar tüketicilere çeşitli dijital araçlar,
platformlar ve sosyal ilişkiler sunarak onların hayatlarını istedikleri gibi
yaşamaları için onlara destek olur. Günümüzde ekonomik bir değer yaratmanın en
etkili yolu bireylerin hayatlarını kontrol etmelerini sağlayacak araçları
sunmak, onlara fikirlerini dile getirecekleri fırsatları vermek ve istedikleri
gibi sosyal bağlantılar kurmalarını
sağlamaktan geçiyor. Dağıtılmış kapitalizmin gelişmekte olan
mantığı bireylere kendi isteklerini gerçekleştirme fırsatı veren firmaları
ödüllendirirken, kendi tercihini tüketiciye dayatan firmaları da
cezalandırıyor.
Shoshana Zuboff'a göre dağıtılmış veya bölüştürülmüş ya da
daha eski deyimle adem-i merkeziyetçi kapitalizmin birinci dalgası
sayısallaştırmaya dayanıyor. Önümüzdeki yıllarda göreceğimiz ikinci dalga ise
sayısal veya sanal dediğimiz dünya ile gerçek dünyanın entegrasyonuna
dayanacak.
**
Kn: Güventürk Görgülü, Dünya gazetesi
Yorumlar
Yorum Gönder