Başarısı Harvard'da Ders Konusu Oldu
Tasarımcı Nejla Güvenç'in 2001'de kriz sebebiyle işinden kovulması yeni bir girişim hikayesi yarattı. Bir şirket kurup uluslararası firmalara koleksiyonlar tasarlamaya başlayan Güvenç, 10 ay boyunca ofisi olmadan, kendi ifadesiyle bir cep telefonu ve arabayla çalıştı. Şirketini kurmasının üzerinden 1 yıl geçtikten sonra ise organik giysilerden oluşan Nej markasını oluşturan Güvenç, bu tarihten sonra kendi markasına da yatırım yapmaya başladı. Bugün Avrupa'da 19 noktada Nej markasıyla ürünleri satılan Güvenç, Türkiye'de mağazalaşma için çalışmalara start verdi. 2 yıl içinde 4 mağaza açmayı planlayan Güvenç, bunun ardından yurtdışı yatırımlarına ağırlık verecek.
Güvenç'in sıfır sermaye ile başlattığı girişim, global kuruluşların da dikkatini çekmiş. Goldman Sachs, Harvard ve Pennsylvania üniversitelerinin ortaklaşa yürüttüğü 10 bin girişimci kadın projesine seçilen dünyadan ilk 50 isimden biri, Türkiye'den ise tek isim olan Güvenç'in girişimcilik serüveni üniversitelerde ders olarak okutuluyor. Güvenç'in başarılı kadın girişimcilerin arasına girmesindeki bir başka etken ise kriz yönetmedeki başarısı. Şirketini 2001 krizinde kuran Güvenç, son yaşanan krizde de önemli açılımlar yaptı. Yale Üniversitesi öğrencilerinin de dikkatini çeken Güvenç, bir sayısını Türkiye'ye ayıran üniversite dergisinin kapak haberi oldu.
Organik giyisi yenilir mi?
Nej markasının en ayırt edici özelliği, tüm ürünlerin organik olması. Güvenç, işe başlarken ilk hedefinin tamamen doğal ürünler kullanmak olduğunu aktararak, "Önce doğal elyafla başladım 1-2 yıl sonra ise organik elyafa geçtim. Şimdi kullandığımız bütün malzemeler organik. Türkiye'de tüm koleksiyonu organik ürünlerden oluşturan ilk ve tek marka da benim" diye konuştu. Organik üretiminde Türkiye'nin dünyada birinci sırada olduğunu ancak neredeyse tüm üretim ihracata gittiğinden iç piyasada çok fazla organik ürün olmadığını ifade eden Güvenç, "Bu işe ilk başladığımda, organik giysi yapıyorum dediğimde; ‘yenilir mi?' diyorlardı. Ben de zaten hep ihracatçı olarak çalıştım. Şimdi ise çok değişti. Türkiye'de organik ürünlere talep var. Türkiye'ye ilk kez 2.5 yıl önce girdim. Nerdeyse geç kalıyordum" dedi.
Modacıların genelde butik olarak çalışıp bayilik vermediğini ifade eden Güvenç, kendisinin ise farklı bir strateji izleyeceğini dile getirdi. Gelen bayilik tekliflerine sıcak baktığını belirten Güvenç, önümüzdeki 2 yıl boyunca Türkiye'de mağazalaşma çalışmalarına ağırlık vereceğini belirtti. Güvenç bu süreçte büyük şehirlerde 4 bayilik vereceğini kaydetti.
Fuarlara katıldı, uluslararası bağlantılar kurdu
Güvenç'in kurduğu Nej markası halen yurtdışında 19 noktada satılıyor. Bu pazarlarda varlık gösterebilmesi ise katıldığı fuarlar sayesinde olmuş. Almanya, Fransa ve Japonya'da moda fuarlarına katılan Güvenç, buralarda geliştirdiği bağlantılar ile yurtdışında satış ağı geliştirebilmiş. Güvenç, özellikle Fransa'da sabit müşterilerinin oluştuğunu ve bu ülkede önemli bir potansiyel olduğunu kaydetti.
kn: dünya gazetesi, Mehmet FİLOĞLU
Yorumlar
Yorum Gönder