Howard Schultz'dan kısa notlar:

Starbucks çalışanlarımızın sadakati olmadan büyüyemez ve misafirlerinin kalbini kazanamaz. Ticarette tutku: mülkiyet, güven ve bağlılık duygusundan gelir. Bunlardan biri yoksa çalışanlar işlerini sadece bir vazife gibi görürler.
***

"İleriyi gören şirketlerin kurucuları, hayali bir ürün fikriyle piyasaya girmek yerine bir kurum inşa etmeye, tıklayan bir saat yapmaya, konsantre olurlar." -James C. Collins ve Jerry I. Porras, Built to Last-
***

Herhangi bir girişimciye şu tavsiyeyi yapabilirim: Ne yapmak istediğinizi anladığınızda onu daha önce yapmış birini bulun. Sadece yeteneki yöneticileri değil, size yol gösterebilecek daha tecrübeli gfirişimcileri ve iş adamlarını da bulun. Onlar, mayın tarlasında nerede mayın aranacağını bilirler. Kendi kariyerleri boyunca cesur düşünüp uygulamış ve başarılı olmuşlarsa aynı şeyi sizin de yapmanıza yardımcı olabilirler. Sizin değerlerinizi ve isteklerinizi paylaşıyorlarsa ve tavsiyelerini serbestçe dile getiriyorlarsa, engebeli arazilerde size yardım edebilirler ve zaferinizi kendi zaferleri gibi kutlarlar.
***

Doğru giden ne? doğru gitmeyen ne? Bir cevap beklercesine zihinde savaş vermek yerine insanları sesli düşünmeye teşvik edin. Bu sebeple Howard her üç ayda bir açık forumlar düzenlendi. Bu toplantılarda üst düzey yöneticiler, şirketin performansı hakkkında yeni bilgiler vermek, sorularını cevaplamak ve şikayetlerini dinlemek için bütün ilgili çalışanlarla bir araya gelir. Bu toplantılar iş yaptığımız her bölgede üç ayda bir düzenlenir.  Bazen yorumlar acı vericidir ama yaygun endişelerden haberdar olduğumuzda onları ortadan kaldırabiliriz.
***

Futbolda sık sık söylenir: " Hücum sayı alır, defans oyunu kazanır." İş hayatında ise ön oda dünyanın gördüğü şeydir. Bu bizde ise kahve, mağazalar, tarz, markadır. Ama arka oda kazandığımız yerdir. Arka odanın etkinliği gerçekten Starbuck'ı mali başarıya ulaştırmıştır. Orası Orin'in şirkete önemli ölçüde katkıda bulunduğu yerdir. Orin, beni olduğumdan daha iyi bir hale getirmiştir.
***

Edindiğim tecrübeye göre ilişkiler ve sadakat, çoğu Amerikan şirketinde hafife alınan şeylerdir. Çoğumuz güvenebileceğimiz insanlarla ilişki kurmanın hayati öneme sahip olduğunu göremiyoruz. Hukukı ya da mesafeli ilişkiler kaçınılmazdır. Ama her ikisi de iş yapmanın en iyi yolu değildir. Kendilerini aynı hedefe adamış partnerler ve melektaşlar kazanmanın kazandıracağı çok şey vardır.
***

Halka açık bir şirketi yönetmek, luna parklardaki hızlı trene binmek gibi birşey. Başlangıçta tebrikleri, sanki hak ediyormuş gibi kabul ediyorsunuz. Sonra hisse senedi fiyatı düştüğünde kendinizi başarısız hissediyorsunuz. Yeniden sıçradığınızda başınız dönüyor... Duygusal tepkiler vermeden, iyi ve kötü zamanlarda güçlü, uyumlu bir liderlik örneği olmak ve çevrenizdekilerin morallerini yumuşatabilmek çok önemli olduğunu keşfettim.
***

Marka pazarlamanın büyük bir kısmı Procter&Gamble modeline dayalıdır. Buna göre dağıtım ve reklama pazarlara girer, rakiplerinizden pazar payı kapmaya odaklanırsınız. Bu, yerleşik pazarlarda olgun ürünlerin tutunmasının en iyi şeklidir. Oysaki Starbucks'ın başarısı, ülke çapında bir marka geliştirmek için multimilyon dolarlık bir reklam programının bir önşart olmadığının ispatıdır. Söylentiler aracılığıyla, yıllarca süren bir çalışmayla, sabır ve disiplinle iyi bir yerel markayı, ülke çapına daha güçlü bir temelle taşırsınız. Relşam, marka geliştirmeye yardımcı olabilir ama gerçeklik markaları sürekli kılar. İnsanlar bir şirketle değerlerini paylaştığına inanıyorsa o markaya bağlı kalırlar.
***

Vincent Eades'in söylemekten hoşlandığı bir mecazi söz: "Aerodinamik bilimin kurallarına göre bir kelebeğin uçmaması gerekiyor. Ama kelebek bunu bilmiyor, o yüzden de uçuyor."
***




Danny DeVito "Other People's Money"
***

Starbucks'un herhangi bir fast-food şirketinde çalışmaktan farklı olduğunu düşünmek işte bu iyi haberdi. Çalışanlarımızı Starbucks sevgisine bağlamak, insanların Starbucks'a olan saygınlıklarını devam ettirebilmek bizim için çok önemli. Misyonumuzu daha iyi aktarmamız, Starbucks personeline, hedefimizin ne olursa olsun sadece büyümekten ibaret olmadığını, iyi kahveyi daha geniş kitlelere ulaştırmak olduğunu anlatmamız gerekiyor. Personelin şirketle arasındaki bağı güçlendirmeye ihtiyacımız var. İşte bu büyüme aşamasındaki en önemli meselelerimiz...
***

Çalışanlara topluma, hissedarlara karşı sorumlu olmak, birbiriyle çatışan menfaatleri dikkatli bir şekilde dengelemeyi gerektiriyor. Değerlerimizden çok emin olmalı, bu değerlerle işletmeyi sürdürme ihtiyacı arasındaki dengeyi sağlamalısınız. tedarikçileri kızdırırsanız, misafir gruplarını soğutursanız, toplumun meselelerine çok vakit ve para harcarsanız, güçlü, uzun ömürlü bir şirket oluşturamazsınız. Şirket başarısız olursa ya da büyüyemezse, sosyal açıdan sorumlu olmaya da gücünüz yetmez.
***

Eğer bütün etrafındakilerin panik içine düştüğü ve bunun sebebini senden bildikleri zamanda, sen başını dik tutabilir ve sağduyunu kaybetmezsen,
Eğer sana kimse güvenmezken sen kendine güvenir ve onların güvenmemesini de haklı görebilirsen,
Eğer bir daha dönmeyecek olan dakikayı, altmış saniyede koşarak doldurabilirsen,
Yeryüzü ve üstündekiler senindir,
Ve dahası sen bir insan olursun oğlum!

- Rudyard Kipling, "IF"
***

Herkes detaylar üzerinde yoğunlaşırken iyi bir yönetici büyük resmi zihninde muhafaza eder. Fakat, yönetim, bundan başka, departman müdürlerinden birbirlerine danıuşmalarını ve politika değişikliklerini daha geniş açıdan incelemelerini istemelidir. Maliyetleri azaltmaya ve verimliliği artırmaya yönelik herhangi bir karar, ancak, şirketin ulaşmaya çalıştığı uzun vadeli hedeflerle tutarlı olduğu zaman katma değer sağlar. En iyi icra kurulu başkanları hem hipermetrop hem de miyop olanlardır.
***



kn: Starbucks Gönlünü İşe Vermek.- Howard Schultz
Güzel bir kitaptı. Starbucks'un kuruluşu sorunlar ve çözümleri, ve bazı karakter analizleri içeren oldukça akıcı ve öğretici bir kitap... Öneriyorum..

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

McDonald's ın vizyonu

Digital Loyalty: Dijital Sadakat ve POS entegrasyon, ödeme sistemleri

Ultimate Loyalty Statistics