İletişime Geçme İzniniz Var mı? Kaç Kişi?
Öğle yemeği öncesinde telefonunuza gelen pizza teklifi veya
gün içerisinde hizmet sunmak için arayan çağrı merkezi çalışanı, telefonunuzda
bir anda çıkan hizmet önerileri vb. kurumsal iletişim methodları kurumların
tüketicilere dokunabildikleri en verimli mecralar olarak yıllardır yerini
koruyor. Hatta mobildeki gelişmelere paralel olarak gelişerek devam ediyor.
Özellikle mobil cihaz üzerinden yapılan iletişimler birinci mecra haline gelen
mobilin dijital yeniliklerle getirdiği zenginlik ile artık daha akıllıca
yapılabiliyor. Müşterilerin mobil kullanım alışkanlıkları, internet
kullanımları, ziyaret ettikleri siteler, dolayısıyla ilgili alanları A’dan Z’ye
data toplayan ve zenginleştiren kurumlar tarafından markaların hizmetine servis
ediliyor. Tüketici ayağında mobilin son dönemde kazandığı çekiciliği de
düşünürsek, her an dijitale dokunabilme özelliği ile telefonlarımızı
asistanlarımıza çevirmiş durumda. Günde ortalama 150 kez bu ekrana bakıyoruz.
Bu kişisel ekran dijitaldeki parmak izimizi de anlamlandırılmasına olanak
sağlar halde.
Bu durum, altyapı sağlayıcılarına, veriyi anlamlandıran
partilere müşteriyi anlamlandırma açısından büyük yetkinlikler veriyor.
Dolayısıyla bu verinin sağlıklı bir biçimde katma değerli hizmetler haline
dönüşmesi, müşteriye sunulan ürün ve hizmetlere ek bir ayrıcalık getirmesi açısından
hukuki bir zemine oturtulması gerekiyordu. İletişimlerin kötüye kullanımı veya
müşteriyi rahatsız edecek biçimde fazla veya alakasız veya isteği dışında
gerçekleştirilmesinin önüne geçmek gerekiyordu. Bu nedenle, müşteri iletişim
bilgisinin sağlıklı kullanılması adına izinli iletişim yasası 1.Mayıs
sonrasında yürürlülüğe giriyor olacak. Yasa dışı veri iletişimlerinde kişi başına
15bin liradan cezalar söz konusu.
Peki kişinin izninin alınması süreci nedir? Nasıl olmalıdır?
Bu soruya en iyi cevap yasanın detaylı biçimde okunması ve
analiz edilmesi ancak özetle, bundan sonra yapılan iletişimlerin hepsinde “iletişimden
çıkış” seçeneği olmak durumunda. Bunun paralelinde müşteri veri tabanınızın iletişim
izni yönetiminin; verilerin izin bilgisinin tutulması gerekli. Çoklu kanaldan
müşterilerine dokunan firmaların ise kanal bazlı bir veri yönetimini esas alması
daha doğru olacaktır. Bu bağlamda her kanala özgü kampanya ve teklif veya
iletişim nedenini bir kampanya / üyelik adıyla farklı şekilde isimlendirmesinin
tercih edileceğini düşünüyorum. Buna ek olarak bir diğer alternatif yol ise
kampanya ve tekliflerin bir başka aracı tarafından yönetilip trafik sağlayıcı
rolüyle firmanın kampanya iletişimlerine yaratıcı bir sos katarak veri yönetimini
eline alması olacaktır. Özellikle, izinli veri iletişim bilgi onayının
alınmasının marka oldukça zor olacağı süreç nedeniyle son kullanıcılara
dokunacak ve firmalar ile müşteriler arasında köprü kuracak, marka için
gerektiğinde yastık görevi görecek; markanın yapamayacağı esnekliği
sağlayabilecek aracıların çıkabileceğini öngörüyorum.
Diğer yandan müşterinin iletişimlerini tek bir merkezden
yönetmesi konusunda da çeşitli uygulamalar çıkabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder