Dijitalin Lidyalıları kimler olacak?
Hayatın önemli dinamiği para ve geleceği
2600 yıl önce bulgur ve pekmez verip pirinç ile yağ 1e1
takas edilebiliyordu. Fiziki alanın kısıtlı oluşu takas edilebilirliği
düşürüyor, bu nedenle büyük hacimli ve daha verimli iş yapmayı önlüyordu. Bunun
ilk farkına varan Lidya kralı Alyattes oldu. Alyattes bir gün saray alışverişi
yapmak üzere pazara çıkar. Alışverişlerini yapmak için bir dizi takaslar yapar
ama hem istediği şeyleri alamaz hem de 10 kilo buğday zarar eder ve duruma
haliyle sinir olur. Dönemin altın ustalarını toplar ve Lidya Krallığının
Armasının bulunan altın paranın basılmasını ister. Önce reddedilse de, Alyattes
bunu kendisi için çok fonksiyonel bulur. İstediği şeyi uğraşmadan aldığını,
hatta gerektiğinde insanları 1 kese altın veririm diyerek kullanabildiğini veya
ödüllendirebiliyor olduğunu fark eder.
Para bulunuşu, her bireye bir Lidya kralı olma lüksünü sundu
diyebiliriz. İktisadi olarak ekonominin daha da hızlanabilmesi için insanlığa
büyük bir yenilik getirdi. Her tür isteğin daha hızlı gerçekleştirilebileceği
yenilikçi bu method günümüze kadar gelişti ve değişmez bir meta olarak
insanlığa karşıtı. Paralel biçimde para biçiminin ve bireye geçiş fazlarının
sosyolojik olgular içinde evrimleştiğini görmek mümkün.
Kısa dönem öncesine kadar veznelerdeki sıra kuyrukları
yerini bugün mobil bankacılık uygulamaları aldı. Ödemenin hikâyesini 2015
öncesinde yazmak istememin nedenlerinden birisi yeni yılla beraber ülkemizde
çıkacak e-para yasası, iphone 6 ile gelen ipay özelliği, Google android
market’in ön ödemeli kart atağı ve bazı çarpıcı istatistiklerle bu konunun
gündemde oluşu…
Dijitalin Alyattes’i olmaya talip birden çok firma ve farklı
sektör var. Dijitalleşen işlemlere karşılık nelerin uygulanabilir olacağı
konusu ise devletin yaptırım alanı olacak. Yeni yasayla beraber, para işlem
aracılığı yapan firmaların da bankalar gibi lisans almaları gerekecek ve
belirli işlem hacimlerine tekabul parayı mevduat olarak bulundurmaları
gerekecek ve bu bağlamda lisans alarak vergilendirilmeleri mümkün olacak.
(örneğin: paypal gibi şirketler) Dolayısıyla, ülkemizde bu soru işaretleri
birazcık kalkacak. Bu yeni yapıyla, bilişim sektörü ve teknoloji geliştirici
firmalar ile bankaların & operatörlerin birleşik güçler oluşturacağı
yapıları görebiliriz. Cüzdanın dijitalleşiyor oluşu bu anlamda yukarıdaki
sektörler için çok kritik... Bunu basitçe, ABD pazarının 2017 için beklenen
mobil ödeme işlem değerinin $74 milyar olması şeklinde özetleyebiliriz.
Softcardla piyasaya sürülen mobil cüzdan ABD’deki
operatörlerin ortak çıkardığı bir ürün olarak ödeme yaptıkça iletişim hizmeti
sadakat faydalarının alındığı bir yapı olarak öne çıkarıldı. Amex ise kredi
kartlarının alternatif olarak mobil uygulama ile de ödeme yapılabileceğini
belirtti. Apple ve Samsung ise hem teknolojinin geliştirilmesi hem de
altyapının sağlanması konusunda çözüm sağlamak isteğinde... Apple’ın IBM ile
yaptığı işbirliği bu altyapının bir tür hazırlığı esasında. IBM’in crm ve ödeme
sistemleri üzerindeki network’ü ve uzmanlığı burada Apple’ın mobil gücüyle
birleşeceğini ön görmek mümkün. Apple teknoloji üreticisi olarak yatay bir
grafik kazanmış olan yeni cihaz edinme dönüşümü ve akıllı cihaz sahibi insan
sayısının artması; akıllı telefonların hayatın vazgeçilmez bir parçası haline
gelmesi gibi nedenlerden yeni fırsatlara gebe ödemenin geleceğinde de öncülük
etmek istiyor.
Diğer büyük potansiyel Google. Türkiye’deki mağazalara giren
Google öncelikli olarak dijital paranın döndüğü ve hızla büyüyen oyun ve mobil
uygulama içerisinde bir tür ödeme sağlayıcısı olarak konum aldı. Google’ın
cüzdan rekabetinden farklılaşarak güzel bir yapı kazanacağını düşünüyorum.
Tüketici tarafında ise ilginç bir örnek ile sunulacak olan
faydayı aktarmak gerek. Kenya’da kişilerin ve mağazaların nakit taşıma riski,
işlemlerin %80’inin mobilden tercih edilmesine yol açmış.
Gelişen dijital para konusu oldukça çekici durumda; kişiler
arası transferler haline gelecek olması, fiziki ödemelere kıyasla güvenlik ve
hız avantajının kişiler için alternatif olmanın ötesine geçeceğini belirtmek
gerek… Özellikle bu grafiğin ve Afrika ülkelerinden çıkan öngörünün diğer
ülkelere yeni yaratıcı projelerle yayılacağını düşünüyorum.
Bilgi hızlı iletiliyor ve exponansiyel olarak büyüyor oluşu
parayı da bu yeni modaya uymayı zorunlu kılacak gibi…
Vezne ve bankaların mobil uygulamalar haline gelmesi ve
e-ticaret, sanal para ile ilgili istatistikler, farklı ülkelerdeki öngörüler ve
teknoloji firmalarının büyük denizde yapacağı yatırımlar cebimizdeki
cüzdanlarımızın yerini telefonlarımızın alacağı kararını vereceğini söylese de
Türk insanının pazarlık ederek alışveriş yapma alışkanlığını dijitale nasıl
indireceğiz o da bir merak konusu doğrusu.. :)
Yorumlar
Yorum Gönder