İnternetin Kültürünün Sembolleri Caps’ler
Kelimelerin Yetemediği Yerlere Capsler Yetişiyor
Dijitalle beraber doğan nesillerin internet bağımlılığı, her yerde erişilebilir olmak adına mobile ana tüketim mecrası haline getirdi. Sürekli internete bağlı olmak, sosyal ağlarda sanal kimlikler yönetmek, reputasyon ve sosyal etkileşimler yaratmak için artık herkesin var olmak zorunda olduğu yeni kanallar dizisi hayatımıza kazındı. Mobil penetrasyonla beraber whatsapp, instagram ve snapchat genç jenerasyonun kullandığı odak mecralar haline geldi. Pc’ye bulaşmadan dijital yaşamlarımızı bu platformlar üzerinden daha hızlı yürütmek işimizi kolaylaştırıyor.
Bununla paralel, mobille beraber sürekli chat halinde olma durumu ise, kendini sürekli genişletiyor. Sosyal platformlar, arkadaşlık ve chat uygulamalarında uzaktaki arkadaşlarımız veya sanal ortamda tanıştığımız kişilerle konuşmak veya şu görüntüyü fotoğraflamak lazım tam instagramlık gibi davranışlar gündelik alışkanlıklarımız arasına girmiş durumda… Sosyal onay isteği paylaşma davranışını artıyor. Kendimizi ifade etme ve yansıtabilmek veya arkadaşlarımızla paylaşım içinde olmak adeta bir dürtü gibi dijital platformlarda oldukça yoğun biçimde yapılan, Neyi umursuyorum?, Neler yapıyorum?, Hayata bakış açım nedir? gibi paylaşımlarda da kendisini hissettiriyor. Bu özel bilgilerin profillerimizde bu kadar serbestçe sergilenmesini ana nedeni ve iletişim konusunda bizlerde sağladığı sosyal güven ortamı… Diğer yandan bu güven ortamı fiziksel alanın yerini alabilir durumda. Dolayısıyla, iletişim ve en önemlisi ilişkiler farklılaşıyor. Fiziksel alan kısıtı olmaksızın ilişki kurabilmek güzel algılanabilir fakat, iletişim kalitesinin kelime ve görsellerle erezyona uğradığı bir gerçek. Gerek vücut dili ve ses tonundan uzak olması, gerekse insanların aynı ortamda birbirleriyle konuşması yerine internet üzerinden uzaktaki arkadaşıyla konuşmayı tercih etmesi insan yaşamındaki büyük gelişimin göstergesi esasında.. Bireyin iletişimi internetle beraber farklılaşıyor… Bunun en bariz örneği cafelerde buluşmaya gelen gençlerin kendi aralarında konuşmak yerine mobil cihazlarından mesajlaşıyor olması. Gen Z social life araştırmasına göre 10 gençten 4’ü sanal arkadaşlarıyla konuşmayı tercih ediyor ve ayrıca daha eğlenceli ve rahat buluyor.
Sosyalleşme ve iletişim bu denli değişime uğruyorsa şüphesiz yaşamımızdaki diğer herşey mobilin kolaylaştıran karadelik etkisine mağruz kalacak gibi… Mobil cihaz penetrasyonu, genişbant internet erişimi, google mobil aramaların geldiği nokta kolaylıkla mobil cihazların herşeyin kesişim noktası haline geldiğini gösteriyor.. Sosyalleşme, surf ve ürün inceleme, webde gezinme, çevredeki ürünleri araştırma, bankacılık gibi yaşamlarımızın ana gereksinimi haline gelmiş sorulara saniyeler içinde cevap verebilen cep asistanları herşeyi kendi üzerine çekiyor.
Mobilde yaşanın diğer bir akım ise, internete bağlı kalınan süreyi maksimize etmiş olması… Artık yaşamımızdaki küçük anları telefonumuz üzerinden hızlıca internete bağlanıp güncellenmemiz üzerine kurulu… Sosyal hesaplardan ve sık kullandığımız uygulamalardan gelen bildirimler iletişim kurabilmeyi bir ihtiyacının ötesinde, bir yapışkanlık hissine şekillendirdi ve tüketim ihtiyacını arttırdı. İletişim ihtiyacına karşılık veren caps’ler dediğimiz yazılı & görsellerin, kültürler ve kişiler arası mimiksel olarak geçiş yapmasını ve anlaşılmasını sağlayan espiriler olarak yaygınlaştı. Bu nedenle de tüm dünyada benzer duygularla anlaşılan içeriklerden bir internet kültürü oluşmakta... Capsler ve hızlı tüketilebilir içerikler bugün o kadar popüler halde ki, Buzzfeed.com’un tıklanma oranı New York Times’ınkini geçmiş durumda.. Bir diğer yandan 9gag ve hugelol gibi siteler de tüm dünyadaki gençlerin tükettiği mecralar haline geldi. Bilgi tüketiminin ve iletişimin inanılmaz hızlanması ve dolayısıyla bilginin sindirilebilir çerezlik halinin tercih ediliyor oluşu buna bir etken olarak gösterilse de esasında yazı dilini espirilerle besleyerek iletişimimizi güçlendirdiği ve bu nedenle yaygınlaştığı aşikar...
Kişilerin mobil tüketimlerinin ve paylaşımlarının capslere dönüşmesi yeni bir iletişim formu olarak, gündem ile ilgili bilgi aktardığından güncellenme ihtiyacını ve paylaşılabilir, komik şeyler okumanın içsel motivasyon etkinliğini ortaya çıkarıyor. Diğer yandan gülmenin ve şakalaşmanın iletişimimizde ne kadar önemli olduğunun açığa çıkarıyor. Peki neden gülüyoruz? Buna ait birkaç teori var. Esasında evrimsel bir şey ve o kadar da sosyal.. Bebeklikten gelen gülme yeteneği hızlı öğrenmemizi sağlayan refleksif davranışlardan biri… Psikoloji açısından, gülmek mutlu ediyor, gerginliği alıyor ve zihnini rahatlatmaya yardımcı oluyor. Plato ve Socrates’in teorisine göre ise dış dünyaya karşı üstünlük hissettiğimiz için gülerek rahatlıyoruz… Darwin ise bunun öncelikle evrimsel bir şey olduğunu araştırmalarıyla belirtmiş. Schopenhauer’le başlayan Spencer’la gelişerek devam eden uyumsuz olma teorisi ise gülünen şeylerin sıklıkla beklenmeyen, ani yaşanan perspektif geçişi olduğunu belirtiyor. G.Miller’ın araştırmalarına göre ilkel yaşamda bir şey ifade etmezken, günümüzde zekayı ifade eden ve pozitif duygu yaratan sosyal imgenin cinsel seleksyonun önemli bir maddesi haline gelmiş olduğunu, hatta yerine göre sosyal alanda bir defans mekanizması olarak kullanıldığını ifade ediyor..
Gülme ve espiri konusunda onlarca araştırma var. Hepsinin ortak noktası insan iletişiminde vazgeçilmez bir argüman olduğu… Dolayısıyla, bu durum dijitale yansıtılmaya çalışıldığında capsler hızlı kolay ve ilham veren içerikler olarak öne çıkıyor. Caps görsel ve gifler anlatılan hissin mimik yoluyla kolayca aktarılmasını sağlıyor. Bunun da ötesinde insan iletişiminin en sıcak halini ifade edebiliyor olması yazılı iletişimimize büyük zenginlik katmakta.. Buna ek olarak internetin hızlı ve sınırsız bir kaynak oluşu, dijitali -iyi kullanabilenler için- çok daha kaliteli bir sohbet alanı haline getirebilir. Çünkü genellikle sohbetin kalitesini içerik, espiriler, eğlendirme ve yaratıcılık kombinasyonu belirliyor. Dolayısıyla, Capsler iletişim motivasyonunun bir parçasını dijitale yansıttığından popülerleşmiş durumda...
Sonsöz, uzaktan bir ilişki yürüten kişilere tavsiyem, buradaki bilimsel tavsiyeye uyarak aralara biraz selfie ve capsler yerleştirmeniz. :)
Dijitalle beraber doğan nesillerin internet bağımlılığı, her yerde erişilebilir olmak adına mobile ana tüketim mecrası haline getirdi. Sürekli internete bağlı olmak, sosyal ağlarda sanal kimlikler yönetmek, reputasyon ve sosyal etkileşimler yaratmak için artık herkesin var olmak zorunda olduğu yeni kanallar dizisi hayatımıza kazındı. Mobil penetrasyonla beraber whatsapp, instagram ve snapchat genç jenerasyonun kullandığı odak mecralar haline geldi. Pc’ye bulaşmadan dijital yaşamlarımızı bu platformlar üzerinden daha hızlı yürütmek işimizi kolaylaştırıyor.
Bununla paralel, mobille beraber sürekli chat halinde olma durumu ise, kendini sürekli genişletiyor. Sosyal platformlar, arkadaşlık ve chat uygulamalarında uzaktaki arkadaşlarımız veya sanal ortamda tanıştığımız kişilerle konuşmak veya şu görüntüyü fotoğraflamak lazım tam instagramlık gibi davranışlar gündelik alışkanlıklarımız arasına girmiş durumda… Sosyal onay isteği paylaşma davranışını artıyor. Kendimizi ifade etme ve yansıtabilmek veya arkadaşlarımızla paylaşım içinde olmak adeta bir dürtü gibi dijital platformlarda oldukça yoğun biçimde yapılan, Neyi umursuyorum?, Neler yapıyorum?, Hayata bakış açım nedir? gibi paylaşımlarda da kendisini hissettiriyor. Bu özel bilgilerin profillerimizde bu kadar serbestçe sergilenmesini ana nedeni ve iletişim konusunda bizlerde sağladığı sosyal güven ortamı… Diğer yandan bu güven ortamı fiziksel alanın yerini alabilir durumda. Dolayısıyla, iletişim ve en önemlisi ilişkiler farklılaşıyor. Fiziksel alan kısıtı olmaksızın ilişki kurabilmek güzel algılanabilir fakat, iletişim kalitesinin kelime ve görsellerle erezyona uğradığı bir gerçek. Gerek vücut dili ve ses tonundan uzak olması, gerekse insanların aynı ortamda birbirleriyle konuşması yerine internet üzerinden uzaktaki arkadaşıyla konuşmayı tercih etmesi insan yaşamındaki büyük gelişimin göstergesi esasında.. Bireyin iletişimi internetle beraber farklılaşıyor… Bunun en bariz örneği cafelerde buluşmaya gelen gençlerin kendi aralarında konuşmak yerine mobil cihazlarından mesajlaşıyor olması. Gen Z social life araştırmasına göre 10 gençten 4’ü sanal arkadaşlarıyla konuşmayı tercih ediyor ve ayrıca daha eğlenceli ve rahat buluyor.
Sosyalleşme ve iletişim bu denli değişime uğruyorsa şüphesiz yaşamımızdaki diğer herşey mobilin kolaylaştıran karadelik etkisine mağruz kalacak gibi… Mobil cihaz penetrasyonu, genişbant internet erişimi, google mobil aramaların geldiği nokta kolaylıkla mobil cihazların herşeyin kesişim noktası haline geldiğini gösteriyor.. Sosyalleşme, surf ve ürün inceleme, webde gezinme, çevredeki ürünleri araştırma, bankacılık gibi yaşamlarımızın ana gereksinimi haline gelmiş sorulara saniyeler içinde cevap verebilen cep asistanları herşeyi kendi üzerine çekiyor.
Mobilde yaşanın diğer bir akım ise, internete bağlı kalınan süreyi maksimize etmiş olması… Artık yaşamımızdaki küçük anları telefonumuz üzerinden hızlıca internete bağlanıp güncellenmemiz üzerine kurulu… Sosyal hesaplardan ve sık kullandığımız uygulamalardan gelen bildirimler iletişim kurabilmeyi bir ihtiyacının ötesinde, bir yapışkanlık hissine şekillendirdi ve tüketim ihtiyacını arttırdı. İletişim ihtiyacına karşılık veren caps’ler dediğimiz yazılı & görsellerin, kültürler ve kişiler arası mimiksel olarak geçiş yapmasını ve anlaşılmasını sağlayan espiriler olarak yaygınlaştı. Bu nedenle de tüm dünyada benzer duygularla anlaşılan içeriklerden bir internet kültürü oluşmakta... Capsler ve hızlı tüketilebilir içerikler bugün o kadar popüler halde ki, Buzzfeed.com’un tıklanma oranı New York Times’ınkini geçmiş durumda.. Bir diğer yandan 9gag ve hugelol gibi siteler de tüm dünyadaki gençlerin tükettiği mecralar haline geldi. Bilgi tüketiminin ve iletişimin inanılmaz hızlanması ve dolayısıyla bilginin sindirilebilir çerezlik halinin tercih ediliyor oluşu buna bir etken olarak gösterilse de esasında yazı dilini espirilerle besleyerek iletişimimizi güçlendirdiği ve bu nedenle yaygınlaştığı aşikar...
Kişilerin mobil tüketimlerinin ve paylaşımlarının capslere dönüşmesi yeni bir iletişim formu olarak, gündem ile ilgili bilgi aktardığından güncellenme ihtiyacını ve paylaşılabilir, komik şeyler okumanın içsel motivasyon etkinliğini ortaya çıkarıyor. Diğer yandan gülmenin ve şakalaşmanın iletişimimizde ne kadar önemli olduğunun açığa çıkarıyor. Peki neden gülüyoruz? Buna ait birkaç teori var. Esasında evrimsel bir şey ve o kadar da sosyal.. Bebeklikten gelen gülme yeteneği hızlı öğrenmemizi sağlayan refleksif davranışlardan biri… Psikoloji açısından, gülmek mutlu ediyor, gerginliği alıyor ve zihnini rahatlatmaya yardımcı oluyor. Plato ve Socrates’in teorisine göre ise dış dünyaya karşı üstünlük hissettiğimiz için gülerek rahatlıyoruz… Darwin ise bunun öncelikle evrimsel bir şey olduğunu araştırmalarıyla belirtmiş. Schopenhauer’le başlayan Spencer’la gelişerek devam eden uyumsuz olma teorisi ise gülünen şeylerin sıklıkla beklenmeyen, ani yaşanan perspektif geçişi olduğunu belirtiyor. G.Miller’ın araştırmalarına göre ilkel yaşamda bir şey ifade etmezken, günümüzde zekayı ifade eden ve pozitif duygu yaratan sosyal imgenin cinsel seleksyonun önemli bir maddesi haline gelmiş olduğunu, hatta yerine göre sosyal alanda bir defans mekanizması olarak kullanıldığını ifade ediyor..
Gülme ve espiri konusunda onlarca araştırma var. Hepsinin ortak noktası insan iletişiminde vazgeçilmez bir argüman olduğu… Dolayısıyla, bu durum dijitale yansıtılmaya çalışıldığında capsler hızlı kolay ve ilham veren içerikler olarak öne çıkıyor. Caps görsel ve gifler anlatılan hissin mimik yoluyla kolayca aktarılmasını sağlıyor. Bunun da ötesinde insan iletişiminin en sıcak halini ifade edebiliyor olması yazılı iletişimimize büyük zenginlik katmakta.. Buna ek olarak internetin hızlı ve sınırsız bir kaynak oluşu, dijitali -iyi kullanabilenler için- çok daha kaliteli bir sohbet alanı haline getirebilir. Çünkü genellikle sohbetin kalitesini içerik, espiriler, eğlendirme ve yaratıcılık kombinasyonu belirliyor. Dolayısıyla, Capsler iletişim motivasyonunun bir parçasını dijitale yansıttığından popülerleşmiş durumda...
Sonsöz, uzaktan bir ilişki yürüten kişilere tavsiyem, buradaki bilimsel tavsiyeye uyarak aralara biraz selfie ve capsler yerleştirmeniz. :)
Yorumlar
Yorum Gönder