Sadakat Programları ve Mobilin Karadelik Etkisi
Mobilin karadelik etkisi, mobil çerçevede yenilenen katma değer zincirlerini yeniden
gözden geçirilmesinin gerekliliğini vurguluyor… Mobil bugün insanların dünya
ile iletişim kurmasını sağlayan ana mecra haline gelmiş durumda. Fred Wilson,
(Amerikalı VC) birçok şeyin insanlar tarafından anlık olarak talep
edilebileceği iş modellerinin yakın gelecekte yaygınlaşacağı görüşünde. Bu
bağlamda verdiği en büyük örnek Uber’leşme… Fred’in belirttiği yapılar “Shared
Economy” & “Referal Economy” olarak adlandırılan, birçok verimsiz aracının
yerine P2P platformların direkt insanlarla & kaynaklarla buluştuğu, insan
bağlantıları & paylaşımları üzerinden türeyen ekonomik tüketim yapılar.
Tüketimi değiştirebilecek, gelecek vadeden en değerli konulardan biri olarak
öne çıkan özetle, insanın kendi çevresinde yaydığı paylaşımların
çevresindekiler tarafından önemsendiği anlık ihtiyaçları karşılayabilecek
sosyal yapıların mobil çerçeve içinde yayılacağını söyleyebiliriz. Örneğin,
insan kaynağı platformu üyesiyseniz bir organizasyonda tanıştığınız
yöneticilerden size uygun niteliklerde birini aradığını öğrenebilir, sıcağı
sıcağına kişilerle iletişime geçerek yeni fırsatları değerlendirme imkanına
erişebilirsiniz.
Aslında bundan sonrası için yakın gelecekte mobilden
sağlanan dataların arka planda yaşayan verilerle harmanlanarak size hizmet
eden, ihtiyaçlarınıza göre biçimlenen aracılara dönüşeceğini öngörmek mümkün.
Mobile Convergence olarak popüler olan terim mobilin
yarattığı yapışkanlık, bu bağlamda herşeyi içine çeken karadelik etkisiyle
Telekom&Mobil teknoloji odaklı
çıkan yeniliklerin tümünü aşağıdaki halkalar çerçevesinde
konumlandırılıyor. (İçerik, Sadakat, Veri,Pazarlama,
Ödeme, Sosyal)
mobilin karadelik etkisi, mobile convergence
Tüketici alışkanlıklarını takip etmek için
markaların çeşitli yatırımlar yaparak bu katmanları öğrenmeye veya katma
değerli hizmetler çerçevesinde ihtiyaçlarınızı karşılayacak firmalardan destek
alarak mobili kullanmaya başlaması gerekiyor. Dijital verilerin
anlamlandırılarak tekil platformda kullanıcıları özel hissettirecek iletişim
çözümleri sunmak & farklılık yaratacak tüketiciyi çekecek faydaları “consumer
locked-in” dediğimiz rekabet stratejileri kapsamında kullanmak markanızı farklı
kılacağından sadakat bu katmanlar içerisinde farklı bir değer arz ediyor.
Sadakat anlamında bu çerçevede neler yapılabileceğini kısaca özetleyecek
olursak;
- Kişiselleştirme: Yeni veritabanları
inşa etmek. Satış, sosyal, dijital ve mobil verileri tek bir düzlem
üzerinden analiz edilebilecek platformlara geçiş yapmak.
- Müşteri
davranışları analizi: Müşteri davranışlarını ve ihtiyaçlarını
analiz edebilecek sadakat & üyelik çatısı altında konumlandırılmış
kampanya & kupon çalışmalarıyla ürün/hizmet yelpazenizin dijitale taşınabildiği
katma değerli bir deneyim dünyası oluşturmak. Bu yapı gereği arka planda
bütünsel bir deneyim haritası çıkarmak, bunu raporlayabilmek mümkün hale
geliyor. –holistic approach-
- Mobil
entegrasyon: Müşterilerinize 7/24 ulaşabileceğiniz tek kişisel mecra
olarak, veri analizi yaparak sadakat programınızı bu ekran üzerinden
konumlandırmanız şart gibi gözüküyor. Özellikle insanların hızla
mobilleşen tüketimleri de gözlemlendiğinde; CRM çalışmalarınızın yeni
yeteneklerle donanması ve böylelikle pazarlama faaliyetlerinizin özel
deneyimler haline getirilmesi için tüm iletişimin mobile entegre biçimde
ilerleyebilmesi şart.
- Entegrasyon
ve çoklu sadakat: Operatörlerin hızla yaygınlaştırdığı katma
değerli sadakat programları giderek diğer sektör ve markalarda da
yaygınlaşacak. ABD ve İngiltere gibi gelişmiş ülkelerdeki çoklu sadakat
şirketlerinin yeni bir trend olarak yaygınlaştığı gözlemleniyor. Yukarıda
belirttiğim Referal Economy & Shared Economy kapsamında değerlenecek
yapının sadakate uyarlanmış hali denebilir. Kolektif bir sadakat yapısının
yaygınlaşması; çoklu sadakat programlarını üzerinden geçiren
Bellycard benzeri hizmetler Türkiye’de de yaygınlaşacak ve müşterilere
sadakat konusunda tek noktada yardımcı olmaya çabalayacak. B2B tarafında
markaları ikna etme, networking gücü ile beraber yayılabilecek dinamik,
Türkiye’deki rekabet ortamının az olması nedeniyle pazarlama ve yeni
fikirlerin değerlendirilmesi konusunda başlangıçta girişimcilere ağır yol
kat ettirebilir. (Gelişmiş ülkelere oranla.)
- Fayda
ve fırsatları akıllı hale getirmek: Program dahilinde kaçınılmaz
olan sadakat programlarının fayda & fırsat yönetimi olarak
kullanılması ile tek bir platform üzerinden bütçelendirilmesi konusunda
uygulamaların markanıza sunacağı akıllı yetenekleri gözlemlemek gerek.
Kişiye özel iletişim & değer zincirleri oluşturmak bu bağlamda sadakat
programlarının ana konusu, diğer yandan “impulsive buying” dediğimiz o an
bir ihtiyaç olmamasına rağmen sunulan fayda ile satışı tetikleyebilen,
fayda zinciri ile beraber kullanılacağı iletişim yeteneklerinin varlığını
sorgulamak gerekli. Aslında mobilde yapacaklarınız basit bir tasarım veya
iletişim çözümünün ötesinde, uçtan uca sizin ihtiyaçlarınızı
karşılayabilecek yaşayan platformlara yönelik olmalı.
Markalar kendi sadakat ve iletişim projeleri dışında başka
markaları yastık olarak kullanabilecekleri interaktif iletişim araçlarına
ihtiyaç duyabiliyorlar. Gerek ana iş alanlarının bu olmaması, gerekse ayrı bir
özveri ve ekip gerektirmesi bu noktada kolaylık sağlayacak platformlara itiyor.
Platformların, markaların sadakat & fayda yönetimlerine destek olacak ve
diğer yandan birçok akıllı yeteneği kendi üzerinden sağlayarak yeni bir satış kanalı
yaratacağını söylemek gerekli. Bu platformlar aynı zamanda zenginleşmiş müşteri
deneyimleri de sağlayabilecek network yapısında olduğundan markanızın başka
markalarla ortaklaşa fayda kampanyaları yürütmesine katkı sağlayan networkler
olacaktır. Örneğin, bir ayakkabı satıcısı olarak ayak bakımı & ayakkabı
konusunu farklı ürün ve hizmetlerle birleştiren 360 dereceyi çerçeveleyecek
kampanyalar tasarlayabileceksiniz.
Peki bu kadar faydalı ve yetenekli bir platform neden ve
nasıl kullanılacak?
Bu noktada da müşteri açıkça faydanın çekiciliğinden
programlara katılacak. Ama bunun ötesinde bu tip fayda networklerinin içerik
anlamında zengin olması ve P2P etkileşimlerinin olması gerekli… Bunların
projelerde katalizör etkisi gösterecek araçlar olduğunu eklemek gerek.
Bazı başarılı sadakat programları
Starbucks, My Starbucks Reward
Starbucks sadakat kartı ile ödeme yapılan ürünlerden
yıldızlar kazanılıyor. Biriken yıldızlar içecek, yiyecek & hediyelik
ürünler için kullanılabiliyor. Ayrıca 2 adet sadakat seviyesi var. Green &
Gold seviyelere yükselen kullanıcıları daha farklı ayrıcalıklar veriliyor.
Mobile entegre edilen bu yapı ABD’de çok başarılı oldu. Öyle ki Starbucks
pazarlama ekibi projeyi tüm dünyaya yaymak istemekte, hatta birkaç köşe yazarı
sadakat programlarını firmalara ayrıca bir hizmet olarak satmak istediklerini
belirtiyor. Yaklaşık 10 milyon kullanıcısı var.
JC Penney, Privilege Loyalty
Program
Alışveriş yapan kullanıcılara puanlar veriliyor. Her 10 bin
puan karşılığı 100 dolarlık hediye çeki kazanılabiliyor. Üyeler, yıl boyu
belirli günler 2-3 kat puan, ücretsiz kargo, çekilişler gibi ek faydalardan
yararlanabiliyor. Sadakat programı üyelerine doğum günleri & ilgi
alanlarına yönelik kampanyalar yapılıyor. Yaklaşık 20 milyon kullanıcısı var.
Sephora, Beauty Insider
Online & Offline alışverişlerden puanlar biriktiriliyor.
Benzer biçimde özelleştirilmiş iletişim & duyuru mekanizmaları var. Buna
ek, yeni çıkan ürünlerin duyuruları & ücretsiz eşantiyonların iletilmesi
sadakat kartı üyelerine özel sunuluyor.
Walgreens, Balance Rewards
Yukarıdakilerle paralel iletişim özellikleri taşıyan sadakat
programı, özel olarak sadakat kartı üyelerine, kendilerine bakım uyguladığında,
yürüyüş ve kilo kaybı ya da fiziksel etkinliklere katılım yaptıklarında puanlar
kazandırıyor. Bunlar karşılığı üyeler hediye çekleri kazanıyor. Bu program
diğer programlardan farklı olarak, hayatlarımızda önemli giderek artan wellness
konseptini de sahiplenen sadakat üyeleri arasında sahiplenerek kendini
farklılaştırmış oluyor.
Markanın sadakat programını değerleriyle ölçüşen bir
içerikle konumlandırması, sadakati de basit bir kart bilgisi olmanın ötesinde
sosyal-dijital-mobil eksenlerde kullanarak tüketiciye göre şekillenen
programlar inşa edebilmek büyük bir farklılık yaratıyor.
Yorumlar
Yorum Gönder