Iphone 6 Lansmanının Ardından Yeni Ürünlerin Arkasındaki Stratejiler
Apple 6,
iWatch ve iOS 8’in lansmanları mobilin karadelik etkisini artacağını çarpıcı bir biçimde
öne çıkardı. Özellikle mobiltelefonlardaki yetenek gelişiminin azalması nedeniyle,
Apple & Samsung gibi üreticilerin, farklı birkaç konuya daha
odaklanmalarını sağladı. İnternet of things olarak özetleyebileceğimiz, yaşam
alanımızdaki diğer tüm araçların dijitalleşmesine yatırım yapacakları önemli
konulardan birisi olarak gösteriliyor. Bunun yanında, unutulmaması gereken konu
mobil ekranın birincil medya haline geliyor olması… Bu nedenle reklam konusunda
da mobil eksen çevresinde bir konumlanma olacak. iBeaconlar, iPay sistemleri,
bunlarla beraber ilerleyen hukuk (e-para, izinli veri..) yaşamlarımızda
büyük değişim yaratarak akıllı telefonlarımızın cüzdanlarımız da dahil birçok
“kişisel” eşyamızın yerini alacağını gösteriyor. Burada kişiselin altını çizmek
gerekiyor. Sonlara doğru belirteceğim veri konusunda kişisel verileri üzerinde
taşıyor olmanın getirisi, bir gün Google arama motoru olmaktan kat kat daha değerli hale
gelecek.
Mobilin giderek birincil mecra haline geleceğine, mobilin
tüketiciye dokunma gücüne dair global birkaç veri ile pekiştirmek gerekirse:
- 18-29
yaş arası kişilerin %90’ı telefonla uyuyor. (telstra)
- İnsanlar
mobil üzerinden günde ortalama 180 dk vakit harcıyor. (144dk + 34dk
tablet) Toplam dijital ise 290dk. (inmobi)
- Nerede
kullanıyoruz?
- %77
yatak
- %70
tv
- %65
beklerken
- %43
aile ile
- %41
tuvalet
- %36
yolda
- %35
arkadaşlarla
- %34
alışverişte
Teknolojik gelişmeler, hızla çıkan ürünler & mobil
internetin gelişmesi pazarlama dünyasında
verimli mobil çalışmaların yapılmasını kaçınılmaz hale getiriyor. Amerika’daki
büyük gelişmeler de gösteriyor ki 2015’de dijitalin de giderek mobilleştiği
birçok pazarlama çalışması göreceğiz.
Mobil ödeme, mikro lokasyon yetenekleri ve mobil reklam
yetenekleri bizlere açıkça satın alma sürecinin başlangıcından sonuna kadar
takip edildiği bir yapı kazandıracak. Nitekim bu durum, mağazalarında akıllı
hale gelmesini sağlıyor. Yani mağaza önünden geçen toplam kişi sayısı, profili,
mağaza ziyaretçilerinin deneyim haritası, satın alma & satış sonrası
iletişim gibi bir markanın hayati fazlarında pazarlamacıların imdadına mobil
yetenekler sağlayan akıllı ajans & firmalar destek olacak. Bu durumu büyük
çaplı şirketlerin adımlarıyla gözlemlemek rahatlıkla mümkün…
Macy’s mağazaları Amerika genelinde ibeacon teknolojisinin
yeteneklerini kendi yapısına entegre ederek yeni bir pazarlama deneyimine
yelken açtı. Macy’s pazarlama yetkililerinin birincil hedefi 2015 İlkbaharıyla
beraber tamamen tüketiciye göre kişiselleşen bir mağaza deneyimi oluşturmak
üzerine… Yaklaşık 793 noktada mağazası olan dev marka,
mobilleşmenin getirdiği yeni yetenekleri kullanmak istiyor.
Mobilde yaratılan akıllı yetenekler aslında her alanda
yenilenmeyi beraberinde getiren bir domino etkisi oluşturmuş durumda..
Yaşamlarımızın giderek mobilleşerek kolaylaşıyor olması bir yandan iyiyken,
diğer yandan da Minority Report filmindeki sahnelerin hayal ürünü olarak
kalmayacağını gösteriyor. Apple gibi bir devin yeteneklerini dışarıya açmadan
kendi yatırımlarıyla, datanın işleneceği önemli ürünleri yanlızca kendi
üzerinden ilerletmek istemesi, dijitalin özgür & asi beyinlerine ters
gelse de, burada gücü elinde tutan Apple doğru zamanda yeni lansmanlarla mobil
pazardaki gelişmeleri daha uzun bir sürece yayarak pazarı yönetmek istiyor… Bu
bağlamda en büyük gücü Steve Jobs’un temellerini attığı güçlü marka algısı
& şirket yapısı olduğu söylenebilir..
Görünen o ki Tim Cook, Steve Jobs’un hayalindeki Apple
dünyasıyla, IBM gibi büyük altyapı & teknoloji sağlayıcılarla
iş birliği halinde, yaşamlarımızı 1 adım daha dijitalleştirmeye çalışacak.
Sağlık uygulaması, ödeme uygulaması gibi şeyler arka planda çok daha önemli
kişisel dataları anlamlandırmaya olanak sağlayacak. Apple’ın bu stratejik
görüşü aslında, haritalama hizmetini ayırdığında açığa çıkmıştı. Google gibi
bir data okyanusundan 1 adım ötesine geçebilmenin en doğru zamanı, insanlara
satılan cihazlar içine ek katma değer sağlamak oluyor. Buradaki data siloları,
teknolojik gelişmeler durağanlaştığında şirketlerin ana özkaynaklarından birisi
olacağından Apple ödeme & sadakat, lokasyon gibi bileşenleri bu anlamda
dışarıya açmıyor.. (Apple’larda NFC uygulamasını sadece iPay uygulaması ile
kullanabiliyorsunuz.)
Yorumlar
Yorum Gönder