E-ticaret siteleri için 32 farklı seo stratejisi
Online mağazaların optimizasyonu, farklı tarzlarda web
siteleri (bloglar, dizinler, forumlar, küçük/büyük ölçekli işletmeler vs.) için
pazarlamacıların internette yaptıkları promosyonlardan biraz daha farklıdır.
e-Ticaret siteleri için SEO stratejileri tasarlamanın zor olduğu
bilinir; özellikle de şirketler belli bir bütçeyi online pazarlama kampanyasına
ayırmak veya yatırmak istemediğinde işler daha da zorlaşır. Yıllık bütçelerin
oluşturulmaya başlandığı şu zamanlarda bu olay çok daha farklı bir
boyutta gelişmektedir.
Neden zor olduğuna dair birkaç sebep:
- Aslında
kimse ürün sayfalarına link (doğal bağlantılar) vermek istemez. Yalnızca
ürünü satan firmanın yan kuruluşuysa ya da o bağlantıdan komisyon
alıyorlarsa link verirler.
- İçerik
fikirleri, özellikle de fiziksel ürün pazarlama odaklı olduğunda, son
derece kısıtlıdır.
- Birçok
e-ticaret sitesinde, segmentlerine ayrılmış hedef trafiğe uygun arama
sonuç sayfası gibi görev görmesi için (yalnızca bilgi veya muhtemel
müşteri peşindeyse) optimize edilmesi gereken tonlarca sayfa
bulunmaktadır.
E-Ticaret’te SEO Taktik Açısı
- Doğru
arama sonuç sayfasını optimize etmeye başlayın.
- Link
building sırasında kullanılan etik olmayan (ödemeli linkler ve ya spam
yorum gibi otomatik linkler) yöntemlerden kaçının.
- E-ticaret
siteleri için en önemli link building stratejisi, sitenin kendi içinde
bulunmaktadır; yani dahili ( internal ) linkin verilmesidir.
- Promosyon
içermeyen içeriği artırıp reklama daha az yer ayırın. İçinde bulunduğunuz
piyasaları eğitmek, insanların ürününüzü satın almaları için yapacağınız
en iyi birikimdir.
Aşağıda, e-ticaret mağazanızı optimize etmek için
uygulayabileceğiniz bazı stratejiler bulunmaktadır. Ayrıca arama dünyasının
tanınmış fikir önderlerinin 2012 yılında hazırladığı e-ticarette
SEO stratejileri adlı yazıyı inceleyebilirsiniz.
Site İçi Optimizasyon
1) Ürün sayfaları hakkında kullanıcı tarafından
oluşturulan görüşler
Kullanıcı aktivitesinin ( yorum , beğeni v.b ) Google
tarafından, arama sıralamaları için arama algoritması sinyali olarak
kullanıldığı bilinmektedir. Ziyaretçilerin ürünü daha önceden denemiş
kullanıcılar sayesinde ürün hakkında bilgi edinmeleri için çevrimleri artırın. Ürün
sayfalarınızda farklı içerikler üretebileceksiniz; bu da arama sıralamalarına
girmek için kesinlikle iyi bir şeydir.
2) Ana sayfada düzenli olarak güncellenen bölüm (statik
web sayfası için)
Son yazılan blog yazılarının veya twitter güncellemelerinin
eklenmesi gibi.
3) Tüm önemli sayfalar için spesifik anahtar kelime
bulma
Belirli sayfalar için kesin geçerliliği olan anahtar
kelimeler atayın; her birini arama sonuç sayfasının başlık sayfasına ve meta
tanımına yerleştirin.
- “Ekonomik
cep telefonları” – ana sayfası
- “Ucuz
windows phone cep telefonları” – kategori sayfası
- “Sony
Xperia Z2 satın alın” – ürün sayfası
- “HTC
One teknik özellikleri” – bilgi sayfası
4) Ürün tanımlarını ve resimleri optimize edin
Ürün tanıtımında hedeflenen anahtar kelimelerin kullanılması
ve ürün görsellerinde Alt metin özelliklerinin kullanılması, ürün sayfalarının
geçerlilik puanlarını ciddi şekilde artırmaya yarayacaktır.
5) Kullanıcı dostu permalinkler/URL
Sayfanızın hedef anahtar kelimelerini URL’ye ekleyin. Bu
ayrıca URL’lerinizi belirgin ve kısa tutmanın en iyi yöntemidir (örn.;
http://orneksepeti.com/nokia/nokia-n8-satınal)
6) Kopya içerikleri eleyin
Sitenin URL kanonikalizasyon yapısını (cannonical) düzeltin;
burada site, tercih edilen tek bir URL versiyonuna yönlenmelidir (www harici
veya www. versiyonu); çünkü her iki versiyon da çıkarılırsa sitenizde kopyalar
oluşacaktır.
Aynı ürünün reklamını yapan veya aynı ürünü satan ürün
üreticisiyle veya başkalarıyla aynı içeriğe sahip olmamak için, ürün sayfanızda
kopya içerik olup olmadığını Copyscape ile
kontrol edin.
7) Link verilebilir sayfalar üretin
Sitenize ziyaretçilerinizin ilgisini çekebilecek, daha çok
bilgilendirecek 2-3 tane çok önemli içerik/sayfa ekleyin. Ürünlerinizi hedef
kitlenizin gözünde daha albenili yapmak için orijinal fikirler üretmek sitenize
link verilme ihtimalini artıracaktır.
İçerik fikirleri: Kaynak sayfası, ödüller, sektörünüzde en
bilinen blogların listesi (trafik sıralaması, yetkilendirme vs. gibi), yılın en
iyisi (örn.; “2013’ün en iyi 100 filmi), infografikler (örn.; “cep
telefonlarının ömrü), ücretsiz indirilebilen e-kitaplar veya aşırı derecede
ilginç videolar –kedili olmayanlar-).
8) Video Site Haritası
Sitenize video haritası eklemek son derece etkili bir
işlemdir, çünkü böylece sitenizin global arama yapılırken trafik üretmesi
sağlanır; sitenizde yayınlanan videolar rekabet gücü son derece yüksek anahtar
kelimelerle kendi arama sıralamalarını yükseltebilir.
Bir video site haritası nasıl oluşturulur?
9) Site içi Arama Özelliği
Özellikle sitedeki tüm sayfalara yerleştirildiyse, sitenin
kullanılabilirliğine etki eder. Bu özelliği sitenin çokça görülebilir bir
yerine yerleştirmek, ziyaretçilerinizin tam olarak aradıkları şeyi bulmalarını
kolaylaştıracaktır. Google arama algoritması tarafından da sinyal olarak
kullanılır.
10) Kategori sayfalarını bağımsız birer ana sayfa / arama
sonuç sayfası gibi değerlendirin
Kategori sayfalarını ayrı birer ana sayfa gibi ele almak, o
sayfanın sayfa değerini ve kalite puanını artıracaktır. Bu da ürün
sayfalarınızın indexlenmesi ve arama sıralamaları için oldukça faydalı
olacaktır (ister subdomain olsun “http://sony.orneksepeti.com” ister sitenizde
bir klasör olsun “http://orneksepeti.com/sony”).
Kategori sayfalarınıza yönlendirilen yüksek kaliteli ve
takip edilebilen linkler oluşturmanız gerekmektedir. Markalı öğeler için ayrı
bir kategori veya arama sonuç sayfasına sahip olmak önemlidir; özellikle de
kullanıcılar tarafından özel olarak aratılan markalar için yararlı olacaktır.
11) Bir blog bölümü oluşturun
E-ticaret sitenizde henüz bir blog bölümü yoksa, ekleseniz
iyi edersiniz, çünkü bu bölüm sitenize pek çok açıdan fayda sağlayacaktır. Bu
bölüm sitenizin daha fazla organik trafik üretmesini sağlar; çünkü blog
yazıları, sektörünüzle ilgili uzun anahtar kelimelerde ( long tail ) arama
sıralamalarında daha yükseklerde çıkma ihtimalinizi artırır.
Blogunuza yapılan girdiler, özellikle okuyucularınızı
bilgilendirme ve eğitme maksadıyla bilerek yapılanlar, sitenizde potansiyel
müşteri yaratma ve dönüştürme ihtimallerinizi devasa bir şekilde artırır. Sitenizin
dahili link yapısını kesinlikle artırır, böylece daha alakalı arama
terimlerinde sıralamaya girmeniz bakımından siteniz daha avantajlı konuma
geçebilir. Etkileşim sayesinde okuyucularınızla ve benzer temalara sahip diğer
sitelerle aranızda bir bağ kurulmasını sağlar.
12) Sitenin Hızı
Sitenizdeki sayfaların yüklenme hızını artırmak için
gereksiz plug-in ve uygulamaları kaldırın ve daha büyük html boyutuna sahip
sayfalara GZIP sıkıştırması uygulayın.
Sitenizin yüklenme süresini hızlandırmak ziyaretçilerinizin
ruh halini etkileyecek, bu da dönüştürmelere imkan sağlayacaktır. Arama
motorunda gezinen kişiler de sitenizin kullanışlılığı hakkında puan
verebilirler, böylece arama sıralamalarında yükselirsiniz.
13) Erişilebilirlik
Ürün sayfalarıyla ana sayfa arasında maximum 3 tıklama
olması, siteniz için son derece yapıcı bir stratejidir; sitenizin ana
sayfasından ulaşılan (link juice) yapıyla, kolayca canlı satış sayfalarına
erişecektir. Düzenli olarak dolaşım sağlamak çok önemlidir; dolayısıyla
kategori sayfalarınıza bağımsız arama sonuç sayfası görevi vermeniz akıllıca
bir hareket olacaktır. Site yapınızı kullanıcılar için gezilebilir (sitede kalma
süresi etkili) hale getirmek dönüştürme oranını artıracaktır.
14) Güven Göstergeleri
- İyi
optimize edilmiş hakkımızda, iletişim ve destek (e-posta ile talep)
sayfaları
- Gerçek
iş adresi ve iş telefonlarının bulunması
- Şirket
sahiplerinin ve çalışanların fotoğrafları
- Gizlilik
politikası, sözleşme hüküm ve şartları, tebliğ ve kullanıcı belgesi
sayfaları
- Organizasyon
ve/veya kurumlardan alınan sertifikalar
Dahili Link Stratejileri
15) İlgili Ürünler
Her ürün sayfanıza ilgili ürünlere ilişkin bir bölüm eklemek
arama sıralamalarındaki yerinizi yükseltecektir; bu linkler son derece geçerli
oylamalar gibi kabul edilir, özellikle de linklerin anchor text’lerinde zengin
anahtar cümleler kullanıldığında bu oran artar. Sayfalarınızda insanların
ilgisini çekebilecek başka ürünlerin olması da satışlarınızı bir nebze
artırabilir. Ancak bu yöntem bazen, ürünlerin yerleştirildikleri yerlere göre,
ziyaretçilerinizin dikkatini dağıtabilir.
16) Ürün satış sayfalarına link veren ayrı ürün bilgisi
sayfaları oluşturun
Ürün bilgisi sayfaları, sitenizde sunulan ürünler hakkında
okuyucuları ana ürün sayfasına yönlendirecek (anahtar kelime bakımından zengin
metin linklerle) daha derinlemesine tanım ve teknik özellik bilgisi içerebilir.
Temelde bu sayfalar ürün sayfalarının SERP sıralamasını yükselten destek
sayfalarıdır.
İki sayfa arasında çapraz link de verebilirsiniz; burada
ürün sayfası, ürün hakkında daha fazla bilgi edinebileceklerini söyleyen bir
link sunarak, kendine özel bilgi sayfasına link vermektedir.
17) Ürün karşılaştırma sayfaları
En iyi ürünlerinizin karşılaştırmasını yapmak
ziyaretçilerinizin ürün satın alırken akıllıca kararlar almalarına yardımcı
olur ve en iyi ürünleriniz için yüksek oranda bağlantılı dahili link
sağlayabilir.
18) Sitenin önemli sayfalarına link veren SSS sayfaları
üretin
19) Ürün sayfalarınız için destek sayfası görevi görecek
blog yazıları oluşturun
- İçerik
fikirleri: yazılı/video görüş paylaşımları, ayın en çok satan ürünleri,
yeni eklenen ürünler, ürün A ve ürün B karşılaştırması, vs…
- Ürün
sayfalarınıza link verirken anahtar kelime bakımından zengin anchor text
linklerini kullanın.
- Yazıların
görselleri ürün sayfalarına link verebilir.
Site Dışı Optimizasyon
20) E-kitap dağılımı
Sitenizdeki önemli sayfalara link veren, PDF formatında
kullanışlı içerik oluşturun. İçerik; rehber sunumu, fiyat listesi verme ve
sektörde kendi yaptığınız araştırmalar gibi konulara odaklanmalıdır.
İçeriği dağıtma işlemi, dizinler aracılığıyla ücretsiz bir
şekilde e-kitabınızı yükleyecek ve reklamını yapacak blogger’lara ulaştırarak
ve kendi blogunuzun reklamını yaparak sağlanır.
21) Basın bülteni ve haber sunumları
Bu yöntem sitenize gerçekten yüksek kaliteli linkler
sağlayabilir; yaydığınız haberler internette başka haber kanalları tarafından
kaynak gösterilirse marka değeriniz daha fazla önem kazanır.
Basın bülteninizi yayınlamadan önce haber hikayeniz (örn.;
sektör uzmanlarıyla yapılan görüşmeler, hayır işleri, gelecek etkinlikler,
piyasaların durumu, analiz/reaksiyon veya mevcut şirket performansı ve
bulgular) hakkında ilk önce kapsamlı bir araştırma yapmanız gerekir.
Pürüzsüz seyirli bir yayın süreci için medyada iletişime geçeceğiniz kişileri
toplamak da bu araştırmanın can alıcı noktalarından biridir.
22) Video ürün incelemesi
Youtube, Vimeo gibi video sitelerinde işinizle ilgili ürün
incelemeleri veya diğer farklı videolar paylaşmak, özellikle de link verildiyse,
ürün sayfalarınızın arama sıralamalarını yükseltecektir.
Video siteleri iyi birer trafik kaynağı olarak
görülmektedir; çünkü kullanıcılar çoğunlukla satın almak istedikleri ürünler
hakkında görsel olarak ilgilerini çekecek incelemeleri aratırlar. Aynı zamanda
sitenize geçerli ve organik trafik sağlamaya da yardımcı olabilir, çünkü yüksek
oranda güvenilirliğe sahip sitelerde bulunan bu sayfalar kendi arama sonuç
sayfasında da sıralamaya girebilirler (çoğunlukla uzun anahtar kelimeler “long
tail” için).
Link Building ve Marka Geliştirme
23) Tersine mühendislik : Rakip Linkleri
- Rakiplerinizin
linklerini analiz etmek her SEO kampanyasının olmazsa olmazıdır; burada
amaç çoğunlukla belli başlı anahtar kelimelerde (sıralamaya girmek
istediğiniz kelimelerde) nasıl sıraya girdiklerini incelemektir.
- Rakiplerinizin
linklerini aldığı yazar sayfaları veya alan adlarından link almak aynı
sonuçlara ulaşmanıza yardım edebilir.
- Kapsamlı
bir rakip firma analizi, rakibinizin iyi sıralamalara girmesi sebebiyle,
sektörünüzde hani yöntemlerin en işe yarar yöntemler olduğunu keşfetmenizi
sağlar.
- Üstün
rakiplerinizin linklerini takip etmek için Open Site Explorer ve ya Link
Research Tool gibi araçları kullanabilirsiniz.
24) Bloggerlara ulaşın ve onlarla bağ kurun
- Ürünlerinizle
ilgili içerik paylaşmaları için bloggerlarla bağ kurun; düzenli olarak
bloglarını takip edin, yazılarına duyarlı yorumlar yazın, yazılarını
paylaşın, sosyal medya, kişisel e-posta veya telefon üzerinden iletişim
kurun.
- Mümkünse
ürünlerinizi incelemeleri talebinde bulunun ve talebinizin onaylanma
ihtimalini artırmak için teşvik edici bir takım önerilerde bulunun.
25) Guest Blogging ( Misafir Yazar )
- Misafir
blog yazılarınızı paylaşacağınız blogları seçerken, sitenizin temasıyla
ilgili bilgiler veren ve özellikle sizinkiyle aynı piyasaya hitap eden
bloglar bulmaya çalışın. Bu bloglar en iyi tekniği kullanan (yüksek oranda
geçerli ve yüksek kaliteli backlink oluşturmak için), yüksek Pagerank ve
trafiğe (düşük Alexa Trafik sıralaması ile belirlenebilir) sahip bloglar
olmalıdır.
- Kategori
sayfalarınıza bu yöntemle edineceğiniz linkleri yönlendirmek yapılacak en
iyi işlerden biri olacaktır. Hedef anahtar kelimelerini anchor text olarak
kullanın ve kendi markanızı anchor text olarak kullanıp linkleri ana
sayfanıza yönlendirin.
- Misafir
yazılarınızı hedef anahtar kelimelerinizle ve hedef destinasyon
sayfalarınızla son derece alakalı hale getirin ve tabii ki daha güçlü bir
link sayfası haline getirmek için misafir yazılarınızın reklamını yapın.
26) Topluluklara katılarak markalaşın
İlgili forum yazıları ve Soru-Cevap sitelerinde yayınlanan
sorular için sattığınız ürünler hakkında kullanışlı bilgiler paylaşarak online
mağazanızı markalaştırın. Mümkün olan her yerde sitenizde yayınlanan
bilgilendirici içerikleri kaynak olarak link gösterin.
27) Marka Takibi
Google Alerts sayesinde web veya sosyal medya üzerinden
markanızın veya marka mention’larınızın takibini yapmak, gerçekten sizin
sitenizle ilgili daha kaliteli linkler edinmenizi sağlar. Özellikle link
vermeden markanızdan bahseden makaleler buna örnektir. Burada kendilerinden
link yerleştirmelerini veya tercih ettiğiniz anchor textleri olan linkler
vermelerini talep edebilirsiniz.
Google Alerts’i kurarken, rakiplerinizin şu anda ne
yaptıklarının takibini yapmak, daha fazla geçerli link fırsatı bulmak ve kendi
kampanyanız için daha fazla içerik fikri oluşturmak için hedef anahtar
kelimelerinizi de günlük raporlarınıza eklemeniz gerekmektedir.
28) Kullanıcılarınızı olumlu ürün incelemesi yapmaya
teşvik edin.
- Eski
müşterilerinizi haber bülteni veya blog yazısı üzerinden ürünleriniz
hakkında pozitif bir inceleme yapmaya ikna edebilmek için onlara ücretsiz
bir takım hizmetler, indirim veya kupon gibi teşvik edici şeyler
verebilirsiniz.
- Kullanıcılarınız
ürün karşılaştırma sitelerinde ve yukarıda listelenen alışveriş
motorlarında ürünlerinizin incelemesini yapabilirler.
- Bahsi
geçen sitelerde olumlu incelemelerin yapılması, Google’ın ürün arama aracı
sayesinde ürün sayfalarınızın arama sıralamalarını optimize edecektir.
29) Yarışmalara sponsor olun veya kendiniz yarışma
organize edin
- Yarışma
düzenlemek için diğer online mağazalarla ve/veya bloggerlarla işbirliği
yapmak sitenize fazlasıyla kaliteli ve doğal link verilmesine sebep
olabilir. Sponsorlar, hosting sitesi ve katılımcılar için de bir
kazan-kazan durumu söz konusudur.
- Yarışmalar
sayesinde markanızı daha geniş bir kitleye tanıtabilirsiniz.
30) İşle ilgili link ortaklıkları oluşturun
- Sizinkine
benzer ürünler satan online mağazalar bulun (gömlek satıyorsanız, kot
pantolon, aksesuar veya sitenizde satılmayan ürünler sunan mağazalar
bulun) ve link ilişkisi kurmaya çalışın. Her iki web sitesine de
yerleştirilen ürün bilgileri ve/veya basit tematik link değişimi
sayesinde birbirinizin ürünlerini pazarlayın.
- Oluşturulan
trafik birbiriyle alakalı olduğundan her iki site de fayda sağlayacaktır
ve siteler arası çıkar çatışması yaşanmayacaktır.
31) Google Ürün Arama Optimizasyonu
Ürünlerinizi Google ürün aramasında yayınlayın.
Ürünlerinizi daha fazla geçerlilik ve daha iyi arama
sıralaması kazanmak için tanıtırken tüm özelliklerden faydalanarak optimize
edin. Türkiye’de daha çok yeni olan bu sistem ile ilgili ayrı bir yazıyı yakın
zamanda sizlerle paylaşmış olacağım.
32) Kalıcı Link Elde Etme
Her zaman link fırsatlarını ve uygun link hedeflerini kovalayın.
Çünkü en üste ulaştığınızda rakipleriniz sıralamanızı düşürmek için her şeyi
yapacaktır; bu işi kampanyanızda günlük görevlerinizin bir parçası olarak
uygulayın.
kaynak:
http://www.aykutaslantas.com/
Yorumlar
Yorum Gönder