Mobili anlamak: 5 Temel Strateji
Mobil mecralar farklı kullanım
yöntemleriyle beraber sosyal & lokal yaklaşımlarla kurumların pazarlama
becerilerini geliştiriyor. ABD’de akıllı telefon penetrasyonuyla beraber bugün
%70 üst seviye perakende markası müşterilerine özel mobil uygulama deneyimi
sunma gereksinimi hissediyor. Markaların mobil hakkında neleri bilmesi ve
neleri değerlendirmesi gerekir? Mobil yaşamalarımıza ne gibi alışkanlıklar
kattı? Markamızı bu ufak sağlamış ekranda ne gibi pazarlama hizmetleriyle
beraber konumlandırmamız gerekir.
1. Mobil
alışveriş deneyimi yaratmak
Marka uygulamaları ürünleri mobil
cihaz üzerinden de ulaşılabilir kılan hizmetlerden biri olarak tüketici
alışverişine çeşitli faydalar sağlayabiliyor. Wallgreens alış-veriş deneyimini
mobile entegre ederek %20 satış kaybı yaşadığı ürün bulma problemine çözüm
buldu.
Firmaların mobili kullanmaya
başlarken dikkat etmesi gereken önemli konulardan birisi, mobile entegre bir
ödeme & alışveriş deneyimi sunabilmek olmalı. ABD’deki büyük market
şirketleri farklı kampanyalarını müşterilerinin market listeleriyle
pekiştirerek haftalık alışverişlerden kazanç sağlayıp alışveriş yapabilmesine
olanak sağlıyor. Alışveriş listenizden kampanyaya giren ürünleri mobilden takip
ederek, indirimleri mağazadan veya internet üzerinden satın alıp işlemi
tamamlayabiliyorsunuz. Bu konuda önemsenmesi gereken ve genelde atlanan şey
sunacağınız platformun yaygın bir kullanımı benimsememesi ve entegre mobil
hizmetlerini kullanmayarak uygulamaya bağımlı bir iletişim yönetimi çalışması
yapılmasıdır. Aksi halde, uygulamalar bir çok özelliğiyle herkese faydası
dokunabilecek fakat, genellikle sadık müşterilerin kullandığı bir ürün
olarak kalıyor.
2. Fiyat
taleplerine karşılık verebilecek bir politika oluşturmak & çalışanların
yetkinliklerini geliştirmek
Müşterinizin olduğu kadar,
çalışanlarınızın de mobil devrime ayak uydurması & talepleri anında
cevaplaması için gerekli ekipmanlara ihtiyaçları var. Teknoloji alanında
tüketiciler en uygun fiyatı bulmak için karşılaştırmalı siteleri kullanarak
alışveriş yapıyor. 2013 yılında Best Buy şirket CEO’su özel bir pilot program
ile mağaza satış ekibine tablet vererek, müşterinin taleplerine uygun anlık
Pazar fiyat araştırması yapıp, bazı ürün kategorilerinde en iyi fiyatı
vermelerini sağlayacak bir karşılaştırma programı ve satış sürecinde denemeye
aldı. Best Buy bu sayede belirli kategorilerde karşılaştırma ile farklı
firmalara kaçırdıkları potansiyel müşterileri çok düşük & hatta zararına
satışlarla elde tutarak, bir sonraki alışverişte farklı faydalar sağlayarak
veya toplu bir alışveriş bonusu vererek, farklı kategoriler üzerinden kar
marjını arttırma, potansiyel müşteriyi sıcağı sıcağına kaybetmeden satışı
yönetmelerine yarayacak, sadakat programı & kampanyalarla müşteriyi
sahiplenme stratejisine yönelik bir girişim başlattı.
3. Mobilden
arandığınızda erişilebilir olun. Ürünlerinizi sergileyeceğiniz,
müşterilerinizin özellikleriniz hakkında bilgi alabileceği bir mobil site
yaratın.
Mobil uygulamadan çok daha önemlisi
tüketicinin günlük mobil arama kelimeleri arasında talep edildiğinizde
bulunabilir olmak. Günümüzün yeni trendi, insanların farklı kanallardan aldığı
bilgiyi mobil uzaktan kumandalarıyla hızlıca arama yapmalarıyla noktalandığını
gösteriyor. 2013 IAB pazar analizinde gelişmiş ülkelerdeki en büyük hizmet
ağının mobil arama kalemi üzerinde olduğunu & akıllı telefon penetrasyonu
arttıkça bu hizmet kaleminin mobil pazarlama sektörünü geliştiren etkenlerden
biri olduğunu gösteriyor. Bu da açık biçimde insanların akıllı telefonlarını,
TV’de film izlerken oyuncuları merak ederek veya bir ürün hakkında bilgi
edinmek üzere ya da sohbet ortamında duydukları bir konu hakkında aramalar
yaptıklarının bir göstergesi olarak, buradan gelen müşteri talebinin on-demand
bir ihtiyacı karşılayabilecek önemli bir kapı olduğunun işaretçisi… Google bu
kavramı ürünleştirerek tanıtır halde şuan... Unilever'in moment of truth olarak
ifade ettiği mağazadaki karar anının yerini, Zero Moment of Truth'a bıraktığını
araştırmalarıyla destekliyor. İnternet bizlere ürünü yerinde görmeden, yeterli
bilgi edinerek karar verebilmemize yardımcı oluyor. Bu durumda oluşacak olan
talebe uygun karşılık verebilmek gerekiyor. "Sevgilim bu şubat Paris'e mi
gitsek?", "Konser biletleri satışa çıkmış mıdır acaba?",
"Üzerindeki güzelmiş nereden aldın?" gibi sorulara anında yanıt
bulmamızı sağlayan Mobil site & aramanın etkisini önemsemeli, bir an evvel
kendinizi bu yapıya entegre etmelisiniz.
4. Ödül
& Sadakat mekanizmalarıyla deneyimi arttırın.
Kupon ve puan gibi çalışmalarla
müşteriye anlık bilgi verebilmek, kampanyalarınızın etkisini müşterilerinizin
talepleriyle şekillendirerek duyurmak; kişiselleştirilmiş bir iletişim sağlamak
mobilin kurumlara uzun vadeli sunacağı en büyük faydalardan birisi… Bu kapsamda
müşterinizin farklı kanallardan size bağlandığını unutmadan kanallarınızı
birbirine entegre etmelisiniz. Dijital kanallarla mobil veri tabanınızı entegre
ederek mükemmel bir deneyim haritası oluşturabilirsiniz.
Amazon, geliştirdiği data analiz
algoritmasıyla ilgili lokasyonda bulunan müşterilerinin alabileceği ürünlerin
stoklarını yöneterek, pazarlama faaliyetlerini şekillendiriyor. Pazarlama yakın
gelecekte farklı kaynakları entegre kullanarak çıkarımlar üzerinden kampanyalar
yaratan, gelişmiş algoritma anlayışlarıyla kişiye özel sadakat programları
yürütecek platformlarla sağlanacak.
Mağazada sunduğunuz deneyim, 5 duyu
organına hitap eden mağaza atmosferi, çalışanlar, ürün-kampanya döngüleri vb.
etkenler bileişiminde büyük bir fark yaratıyor. Genellikle bu konu,
müşterilerinizin sadakat ve alışveriş anlayışlarını ister istemez
şekillendiriyor.
Mobili’de bu çerçevede kendine has
özellikleriyle değerlendirerek müşterinin talep ettiği anda uygun bilgi ve
kampanyalarla iletişimde olmak, yukarıdaki maddeler üzerinden şekillenen
markanıza ait bir deneyim haritasıyla mümkün olacaktır. Bu durum her an bağlı,
elinin altında olan bir mecra üzerinden iletişim kanallarıyla etkileşim içinde
bir konumlandırma yapmanızı gerekli kılıyor.
5. Mobile
has farklılaşma noktaları üzerinden ilerlemek:
Adidas Neo alışveriş olgusuyla
Almanya’daki mağaza vitrinin bir bölümünü dijital bir alışveriş deneyimine
çevirdi. Müşteriler mobil üzerinden alışveriş yapabiliyor & ürünleri
modeller üzerinde deneyebiliyorlar. Eğlenerek farklı bir deneyimi yaşıyorlar…
Mobilin tüketiciye ulaşma
becerisinin yanında diğer bir önemli hüneri bir gameboy olması aslında… Bu
alışkanlık nedeniyle mobil mecralarınızı keyifli bir mecra haline
getirecek, farklı kurgularla oyunlaştırılmış kampanyalar üretmek,
müşterinizin içerikler üretmesini sağlayacak konular –bahaneler- bulmak, zevk
alacağı içerikleri ürettirmek (fotoğraf çekimi, uzaktan kontrol vb…), etkileşim
yaratmanızı sağlayacak hikayeler yazmak, pazarlama kampanyalarınızı köpürtecek
önemli bir yetenek olarak önemsenmeli ve mutlaka kampanya & tanıtımlarınız
içerisinde kullanılmalı.
Yorumlar
Yorum Gönder