Mobili anlamak: 5 Temel Strateji

Mobil mecralar farklı kullanım yöntemleriyle beraber sosyal & lokal yaklaşımlarla kurumların pazarlama becerilerini geliştiriyor. ABD’de akıllı telefon penetrasyonuyla beraber bugün %70 üst seviye perakende markası müşterilerine özel mobil uygulama deneyimi sunma gereksinimi hissediyor. Markaların mobil hakkında neleri bilmesi ve neleri değerlendirmesi gerekir? Mobil yaşamalarımıza ne gibi alışkanlıklar kattı? Markamızı bu ufak sağlamış ekranda ne gibi pazarlama hizmetleriyle beraber konumlandırmamız gerekir.
1.       Mobil alışveriş deneyimi yaratmak
Marka uygulamaları ürünleri mobil cihaz üzerinden de ulaşılabilir kılan hizmetlerden biri olarak tüketici alışverişine çeşitli faydalar sağlayabiliyor. Wallgreens alış-veriş deneyimini mobile entegre ederek %20 satış kaybı yaşadığı ürün bulma problemine çözüm buldu.
Firmaların mobili kullanmaya başlarken dikkat etmesi gereken önemli konulardan birisi, mobile entegre bir ödeme & alışveriş deneyimi sunabilmek olmalı. ABD’deki büyük market şirketleri farklı kampanyalarını müşterilerinin market listeleriyle pekiştirerek haftalık alışverişlerden kazanç sağlayıp alışveriş yapabilmesine olanak sağlıyor. Alışveriş listenizden kampanyaya giren ürünleri mobilden takip ederek, indirimleri mağazadan veya internet üzerinden satın alıp işlemi tamamlayabiliyorsunuz. Bu konuda önemsenmesi gereken ve genelde atlanan şey sunacağınız platformun yaygın bir kullanımı benimsememesi ve entegre mobil hizmetlerini kullanmayarak uygulamaya bağımlı bir iletişim yönetimi çalışması yapılmasıdır. Aksi halde, uygulamalar bir çok özelliğiyle herkese faydası dokunabilecek fakat, genellikle sadık müşterilerin kullandığı bir ürün olarak kalıyor.
2.       Fiyat taleplerine karşılık verebilecek bir politika oluşturmak & çalışanların yetkinliklerini geliştirmek
Müşterinizin olduğu kadar, çalışanlarınızın de mobil devrime ayak uydurması & talepleri anında cevaplaması için gerekli ekipmanlara ihtiyaçları var. Teknoloji alanında tüketiciler en uygun fiyatı bulmak için karşılaştırmalı siteleri kullanarak alışveriş yapıyor. 2013 yılında Best Buy şirket CEO’su özel bir pilot program ile mağaza satış ekibine tablet vererek, müşterinin taleplerine uygun anlık Pazar fiyat araştırması yapıp, bazı ürün kategorilerinde en iyi fiyatı vermelerini sağlayacak bir karşılaştırma programı ve satış sürecinde denemeye aldı. Best Buy bu sayede belirli kategorilerde karşılaştırma ile farklı firmalara kaçırdıkları potansiyel müşterileri çok düşük & hatta zararına satışlarla elde tutarak, bir sonraki alışverişte farklı faydalar sağlayarak veya toplu bir alışveriş bonusu vererek, farklı kategoriler üzerinden kar marjını arttırma, potansiyel müşteriyi sıcağı sıcağına kaybetmeden satışı yönetmelerine yarayacak, sadakat programı & kampanyalarla müşteriyi sahiplenme stratejisine yönelik bir girişim başlattı.
3.       Mobilden arandığınızda erişilebilir olun. Ürünlerinizi sergileyeceğiniz, müşterilerinizin özellikleriniz hakkında bilgi alabileceği bir mobil site yaratın.
Mobil uygulamadan çok daha önemlisi tüketicinin günlük mobil arama kelimeleri arasında talep edildiğinizde bulunabilir olmak. Günümüzün yeni trendi, insanların farklı kanallardan aldığı bilgiyi mobil uzaktan kumandalarıyla hızlıca arama yapmalarıyla noktalandığını gösteriyor. 2013 IAB pazar analizinde gelişmiş ülkelerdeki en büyük hizmet ağının mobil arama kalemi üzerinde olduğunu & akıllı telefon penetrasyonu arttıkça bu hizmet kaleminin mobil pazarlama sektörünü geliştiren etkenlerden biri olduğunu gösteriyor. Bu da açık biçimde insanların akıllı telefonlarını, TV’de film izlerken oyuncuları merak ederek veya bir ürün hakkında bilgi edinmek üzere ya da sohbet ortamında duydukları bir konu hakkında aramalar yaptıklarının bir göstergesi olarak, buradan gelen müşteri talebinin on-demand bir ihtiyacı karşılayabilecek önemli bir kapı olduğunun işaretçisi… Google bu kavramı ürünleştirerek tanıtır halde şuan... Unilever'in moment of truth olarak ifade ettiği mağazadaki karar anının yerini, Zero Moment of Truth'a bıraktığını araştırmalarıyla destekliyor. İnternet bizlere ürünü yerinde görmeden, yeterli bilgi edinerek karar verebilmemize yardımcı oluyor. Bu durumda oluşacak olan talebe uygun karşılık verebilmek gerekiyor. "Sevgilim bu şubat Paris'e mi gitsek?",  "Konser biletleri satışa çıkmış mıdır acaba?", "Üzerindeki güzelmiş nereden aldın?" gibi sorulara anında yanıt bulmamızı sağlayan Mobil site & aramanın etkisini önemsemeli, bir an evvel kendinizi bu yapıya entegre etmelisiniz.
4.       Ödül & Sadakat mekanizmalarıyla deneyimi arttırın.
Kupon ve puan gibi çalışmalarla müşteriye anlık bilgi verebilmek, kampanyalarınızın etkisini müşterilerinizin talepleriyle şekillendirerek duyurmak; kişiselleştirilmiş bir iletişim sağlamak mobilin kurumlara uzun vadeli sunacağı en büyük faydalardan birisi… Bu kapsamda müşterinizin farklı kanallardan size bağlandığını unutmadan kanallarınızı birbirine entegre etmelisiniz. Dijital kanallarla mobil veri tabanınızı entegre ederek mükemmel bir deneyim haritası oluşturabilirsiniz.
Amazon, geliştirdiği data analiz algoritmasıyla ilgili lokasyonda bulunan müşterilerinin alabileceği ürünlerin stoklarını yöneterek, pazarlama faaliyetlerini şekillendiriyor. Pazarlama yakın gelecekte farklı kaynakları entegre kullanarak çıkarımlar üzerinden kampanyalar yaratan, gelişmiş algoritma anlayışlarıyla kişiye özel sadakat programları yürütecek platformlarla sağlanacak.
Mağazada sunduğunuz deneyim, 5 duyu organına hitap eden mağaza atmosferi, çalışanlar, ürün-kampanya döngüleri vb. etkenler bileişiminde büyük bir fark yaratıyor. Genellikle bu konu, müşterilerinizin sadakat ve alışveriş anlayışlarını ister istemez şekillendiriyor.
Mobili’de bu çerçevede kendine has özellikleriyle değerlendirerek müşterinin talep ettiği anda uygun bilgi ve kampanyalarla iletişimde olmak, yukarıdaki maddeler üzerinden şekillenen markanıza ait bir deneyim haritasıyla mümkün olacaktır. Bu durum her an bağlı, elinin altında olan bir mecra üzerinden iletişim kanallarıyla etkileşim içinde bir konumlandırma yapmanızı gerekli kılıyor.
5.       Mobile has farklılaşma noktaları üzerinden ilerlemek:
Adidas Neo alışveriş olgusuyla Almanya’daki mağaza vitrinin bir bölümünü dijital bir alışveriş deneyimine çevirdi. Müşteriler mobil üzerinden alışveriş yapabiliyor & ürünleri modeller üzerinde deneyebiliyorlar. Eğlenerek farklı bir deneyimi yaşıyorlar…
Mobilin tüketiciye ulaşma becerisinin yanında diğer bir önemli hüneri bir gameboy olması aslında… Bu alışkanlık nedeniyle mobil mecralarınızı keyifli bir mecra haline getirecek, farklı kurgularla oyunlaştırılmış kampanyalar üretmek, müşterinizin içerikler üretmesini sağlayacak konular –bahaneler- bulmak, zevk alacağı içerikleri ürettirmek (fotoğraf çekimi, uzaktan kontrol vb…), etkileşim yaratmanızı sağlayacak hikayeler yazmak, pazarlama kampanyalarınızı köpürtecek önemli bir yetenek olarak önemsenmeli ve mutlaka kampanya & tanıtımlarınız içerisinde kullanılmalı.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

McDonald's ın vizyonu

Digital Loyalty: Dijital Sadakat ve POS entegrasyon, ödeme sistemleri

Ultimate Loyalty Statistics