Telefonlar Akıllandı, Peki Sırada Neler Var?
Endüstri devriminden bu yana şekillenen pazarlama
çalışmaları köken olarak fazla üretilen ürünlerin yeni pazarlara etkin biçimde
yayılması amacıyla kurulmuş bir şirketin süreçleri arasında yerini bulmuştur.
Pazarlamacının ilk briefi daha büyük pazarlara ve kitleye ürünü tanıtmak,
-klasik- mecraları kullanarak tüketicinin yaşam tarzı içinde farklı ihtiyaçları
keşfedip hikayeleştirerek iletişim kurma çabası içindeydi. Zaman içinde pazar
içinde rekabet düzeyi arttıkça, farklı kanallarda var olabilmek, farklı
algılanabilmek ve hissettirmenin daha değerli olduğu kanıtlanmaya başladı.
Dolayısıyla araştırmalar yaparak ihtiyaçları keşfetmek ve yeni yöntemlerin
buluşu pazarlama literatüründe cin fikirli olmanın önemini sergilemeye başladı.
Günümüze kadar şekillenen süreç içerisinde pazarlamacılar
her daim yeni fikirleri farklı yollarda kullanarak tüketim ekonomisini farklı
hikayelerle zenginleştirmeye çalıştı. Günümüzde ise, internetin de sağladığı
bir bolluk ekonomi yapısı, tüketicilere satın almaya ait tüm gücü iletmiş
durumda. Birçok bilgi artık forumlar, bloglar vb. içinde bedava sunuluyor.
Tüketici bir çok hizmeti bu serbestlikte paylaşmaktan; böylelikle bilgisiyle
internet uzayında bulunabilir olmaktan keyif alıyor. Nitekim, Microsoft’un
gerçekleştirmek istediği dünya kütüphanesi projesinin onca kaynak ayrılarak
tamamlanamaması ile Wikipedia isimli tamamen gönüllü ilerletilen; bir sosyal
statü simgesi haline getirilen projeyle hayata geçebiliyor oluşu bu duruma
örnek olarak verilebilir.
Tüketici elindeki kanallar sayesinde her tür bilgiye
rahatlıkla ulaşırken, bir diğer yandan yaşamın giderek mobilize olması da
bizleri uzun süreler bir ekran karşısında yayın izleme alışkanlığımızı kırmış
gibi gözüküyor. “saçımı bu şampuanla yıkadım, herkes bana hayran” reklamları bilinçlenen tüketici nezdinde yok
sayılabilecek kadar az ilgi uyandırır halde. Artık, tüketiciler ellerindeki
bilgi gücünü kullanmak istiyor ve sevdikleri şeyler veya kişiler hakkında bilgi
ve içerik paylaşmaları yapmak hoşlarına gidiyor. Çünkü, dijitalde var olmak ve neler yaptığını
paylaşmak da bir sosyal statü haline geldi.
Hal böyle olunca, pazarlamada da büyük değişimler olası.
Akıllı mecra yatırımlarıyla tüketiciyi de hikayeye dahil etmek en önemli
unsurlardan biri haline geldi.
Peki bu iletişim taktiği tek başına yeterli mi? Aslında,
iletişim öncesi sorunun kökenine inmek gerekiyor? Ürünüzün fayda analizi…
Şehirleşme kültürü ve sanayi devrimiyle birlikte başlayan
ürün yaratım sürecinde çok sayıda emtia, mal ve eşyalar üretmek ve/veya
pazardaki boşlukları fazla sayıda ürünle doldurmak dönem gereği tüketiciler
için büyük bir fayda ifade ediyordu. Rekabet giderek pazarda doğru konumlandırmalar
yapmayı, farklı hedef kitle ve nichelere yönelmeyi diğer yandan da ürünü; ürün
yanında sunulan hizmeti geliştirmek farklılaşmak adına atılan adımlar oldu.
Zamanla jenerik ürünler, rafine ürünlere, onlar da yerini hizmet ile birlikte
hayatı kolaylaştıran ve zaman kazandıran ürünle iç içe geçmiş hizmetlere, bir
sonraki aşamada ise ürünün çekirdeğinde gelişen deneyim olgusuna bıraktı. Yakın
dönem içerisinde yaşamlarımızda yarattığı şaşırtıcı derecede popülerlik kazanan
kahve deneyim olgusu, müzik dinleme alışkanlığımızı yeniden şekillendiren
ipodlar, da bu tam olarak bu stratejiyle oluşturulmuş bir ürünleştirme
sürecinin başarısıdır. Müşteriye daha fazlasını nasıl sunacağız ve bu hangi
konsept ile değerlendirilecek?
Müşteri deneyim yönetimiyle ilgili olarak 1998’de yayımlanan
bir kitapta bu konu ile ilgili bir analiz yapıldı. “the Experience Economy” (B.
Joseph Pine II & James H. Gilmore)
Yazarların tespiti çarpıcıydı. Emtia ürünlerle başlayan ürün
deneyimi, tüketicide bir değişim yaratmaya kadar ilerleyebilir. Tüketicide bir
değişim yaratmak akıllı cihazlarla büyük markalar için daha rahat olabilecek.
Çünkü akıllı telefonlarla başlayan bu cihazların tümü bireye ait verileri
derleyip, müşteriye uygun olarak sunduğu hizmeti şekillendirebilecek. Örneğin,
Nike sunduğu koşu ve spor ölçüm uygulaması ile bireysel performans analizleri
yaparak tavsiyelerde bulunabiliyor. Nest termostatları, davranışlarınızı ve
diğer değişken verilerini toplayıp anlamlandırarak, bireyin ihtiyacına özel bir
çözüm sunarken, uzaktan onu kontrol edebilmeniz & özel kurallar eklemenizi
mümkün kılıyor. Arkadaşınıza tek kullanımlık bir sanal anahtar atabileceğiniz
akıllı kapı kilitleri, internette entegre yol durumuna göre kendini ayarlayan
arabalar yakında göreceğimiz yeni ürünler olacaklar.
Yaşamlarımızdaki eşyaların internete girmesi, verileri
değerlendirip bireye özel hizmet sunabilmesi konuşulan, gerçekleşmesi beklenen şeylerdi.
Yaşamın giderek mobilleşmesi ürün ve hizmetleri de akıllı hale getirecek.
(Rekabet ürün gelişimini bu konuda zorlayacak) Sadece telefonlar değil,
yaşamlarımızdaki her şey internete bağlı olacak. (internet of things)
Yorumlar
Yorum Gönder