Facebook hediye kartları: facebook e-ticaret sitesi özellikleri ekliyor
Geçtiğimiz hafta 19.Mart günü durumu
fark ettim. Facebook hesabım üzerinde "GİFTS" bölümünde linkteki
anlatılan konu gibi bir ürüne ulaştım ve bir arkadaşıma hediye göndermeye
çalıştım.
Daha çok yeni bir ürün ve sadece
Amerika'da var. 2012 Ekim ayında başlatıldı ve şimdilik 4-5 ürünün gift kartı,
kargolanarak arkadaşınıza gönderiliyor.
-
Ürün
işleyişi ve kapsamı şu şekilde:
1.
Doğum günü, evlilik yıl dönümü vb. Facebook
durumlarını ana sayfadaki yan ekranda görme ve tıklayarak gift gönderebilme,
1.
Öne çıkan arkadaşlardan birisine tıklayıp
gönderme
2.
Browse gifts'i seçip:
a. Giftlerden
birisini seçme
b. Arkadaş
seçme ekranı
c. Giftin
iletişim kanalını seçme ve ileti mesajı ekleme
e. Onay
f.
Arkadaşıma: Bildirim geliyor ve süreç
tamamlanıyor.
g. Sonrasında,
geçmiş hediye bilgisine ulaşılabiliyor
Arkadaşınıza gift gönderdiğinizde; hediye çeki yüklenmiş vaziyette, arkadaşınıza fiziki kart gidiyor. Kart sahibi kişiler kredileriyle Sephora (cosmetics), Olive Garden(italian food), Jamba Juice(smooties: fresh fruits etc.), Target(consumable goods), ve iTunes’dan (digital goods) alışveriş yapabiliyorlar.
-
Grup hediye konseptlerinde olduğu gibi paranın
“para kart” ile arkadaşa gönderilmesi var. (Dolayısıyla, yurtdışına yayılmı zor
olacaktır düşüncesindeyim…)
2012 sonunda piyasaya çıkan bu gelir modelinden sağladıkları
kazanç hakkında:
2012 son çeyreğinde oyun harici ödemelerden $5milyon kazandıklarını
ilan ettiler. Bu kalem “Promoted Posts” ve “Gifts”’i içeriyor. Ortalama hediye
satın alma $25. Rakam hesabı yapıldığında ise son çeyrekte maksimum 667.000
hediye ($25’den) satabildiği gözüküyor.
İş modellemesi
hakkındaki görüşe gelince:
Facebook’un elindeki kullanıcı sayısı ve datalarını bir
biçimde gelirleştirmesi gerekiyordu. Fakat; genel düşünce olarak iyi bir başlangıç olsa da
hatalı bir iş modellemesi… Çünkü, dünyaya genişleyişi açısından sıkıntılı;
bunun yerine bu düzlemi kurabilecek
şirketlere uçlar vererek kira geliri vb.. alması ile daha global bir
model oluşturabilirdi (Gift kartlara bankaları ikna süreci çok sıkıntılı -hukuki altyapıdan dolayı-) ve mühendis kökenli bir şirket olarak B2C’ye bu kadar
kafa yormasına gerek kalmazdı diye düşünüyorum. Zira, yaptıkları modelleme tüketici
deneyimi açısından eksiklikler içeriyor gibi duruyor. Nedenleri ise:
1. Hediye e-ticaret mağazası konsepti fakat, facebook mağazasından
aldığınız kartı mağazada harcıyamıyorsunuz … Üzerinde facebook yazan bir kart
ile facebook'tan bir şey satın alınmıyor.. Kullanıcı için tamamen kafa karıştırıcı...
2. Mağazalarda Visa kart oalrak kullanılabiliyor fakat,
içindeki mağaza, marka bazındaki paraya göre harcama yapabiliyorsunuz. Bu da
çok kafa karıştırıcı. (target: $50’ım varken, itunes:$200’ım var…)
3.Kart’ın detaylı bir cep uygulaması var, fakat cep ile
ödeme, transfer vb işlemler yapma gibi bir imkanınız yok.
4. Sadece 4 retailer kapsamındalar ve hiç birisinin tam
olarak ortak bir noktası yok…(portfolio synergy) Ayrıca modelden dolayı da sadece Amerika’da
uygulanmaya başlandı...
bu durum mühendis kökenliliğin işletme strüktüründeki yapıları uzanamayışına örnek ve bence açıkca iş modelleme başarısızlığı içeriyor... Fakat, tabiki de pure monopoly olan bir şirket olarak e-ticaret sitesi dönüşümü insanları irritate etse de kullanmaya devam edecekleri bir yapı olarak kalabilir.. Belki de elindeki güçten dolayı, insanların sevdiği tasarımda, ve love brand'ler kapsamında işini kotarabilir ve gelir hanesindeki gift'in payını arttırabilir.. Ancak, bu aşikar olan iş modelleme başarısızlığını değiştirmez...
(Kaynaklardan derledim.)
Kaynaklar:
Techcrunch, mashable, gigaom, theverge
Yorumlar
Yorum Gönder