Facebook hediye kartları: facebook e-ticaret sitesi özellikleri ekliyor



Geçtiğimiz hafta 19.Mart günü durumu fark ettim. Facebook hesabım üzerinde "GİFTS" bölümünde linkteki anlatılan konu gibi bir ürüne ulaştım ve bir arkadaşıma hediye göndermeye çalıştım.

Daha çok yeni bir ürün ve sadece Amerika'da var. 2012 Ekim ayında başlatıldı ve şimdilik 4-5 ürünün gift kartı, kargolanarak arkadaşınıza gönderiliyor.


-          Ürün işleyişi ve kapsamı şu şekilde:

1.       Doğum günü, evlilik yıl dönümü vb. Facebook durumlarını ana sayfadaki yan ekranda görme ve tıklayarak gift gönderebilme,


2.       Arkadaşımın wall'una ve özel mesaj olarak gift atabilme




-          Gift uygulamasına erişerek hediye verme sürecini izleme:
1.       Öne çıkan arkadaşlardan birisine tıklayıp gönderme
2.       Browse gifts'i seçip:
a.       Giftlerden birisini seçme
b.      Arkadaş seçme ekranı
c.       Giftin iletişim kanalını seçme ve ileti mesajı ekleme
d.      Ödeme işlemi
e.      Onay
f.        Arkadaşıma: Bildirim geliyor ve süreç tamamlanıyor.
g.       Sonrasında, geçmiş hediye bilgisine ulaşılabiliyor










Arkadaşınıza gift gönderdiğinizde; hediye çeki yüklenmiş vaziyette, arkadaşınıza fiziki kart gidiyor. Kart sahibi kişiler kredileriyle Sephora (cosmetics), Olive Garden(italian food), Jamba Juice(smooties: fresh fruits etc.), Target(consumable goods), ve iTunes’dan (digital goods) alışveriş yapabiliyorlar.

-          Grup hediye konseptlerinde olduğu gibi paranın “para kart” ile arkadaşa gönderilmesi var. (Dolayısıyla, yurtdışına yayılmı zor olacaktır düşüncesindeyim…)

$$ Son olarak:
2012 sonunda piyasaya çıkan bu gelir modelinden sağladıkları kazanç hakkında:
2012 son çeyreğinde oyun harici ödemelerden $5milyon kazandıklarını ilan ettiler. Bu kalem “Promoted Posts” ve “Gifts”’i içeriyor. Ortalama hediye satın alma $25. Rakam hesabı yapıldığında ise son çeyrekte maksimum 667.000 hediye ($25’den) satabildiği gözüküyor.


İş modellemesi hakkındaki görüşe gelince:
Facebook’un elindeki kullanıcı sayısı ve datalarını bir biçimde gelirleştirmesi gerekiyordu. Fakat;  genel düşünce olarak iyi bir başlangıç olsa da hatalı bir iş modellemesi… Çünkü, dünyaya genişleyişi açısından sıkıntılı; bunun yerine bu düzlemi kurabilecek  şirketlere uçlar vererek kira geliri vb.. alması ile daha global bir model oluşturabilirdi (Gift kartlara bankaları ikna süreci çok sıkıntılı -hukuki altyapıdan dolayı-) ve mühendis kökenli bir şirket olarak B2C’ye bu kadar kafa yormasına gerek kalmazdı diye düşünüyorum. Zira, yaptıkları modelleme tüketici deneyimi açısından eksiklikler içeriyor gibi duruyor. Nedenleri ise:

1. Hediye e-ticaret mağazası konsepti fakat, facebook mağazasından aldığınız kartı mağazada harcıyamıyorsunuz … Üzerinde facebook yazan bir kart ile facebook'tan bir şey satın alınmıyor.. Kullanıcı için tamamen kafa karıştırıcı...
2. Mağazalarda Visa kart oalrak kullanılabiliyor fakat, içindeki mağaza, marka bazındaki paraya göre harcama yapabiliyorsunuz. Bu da çok kafa karıştırıcı. (target: $50’ım varken, itunes:$200’ım var…)
3.Kart’ın detaylı bir cep uygulaması var, fakat cep ile ödeme, transfer vb işlemler yapma gibi bir imkanınız yok.
4. Sadece 4 retailer kapsamındalar ve hiç birisinin tam olarak ortak bir noktası yok…(portfolio synergy) Ayrıca modelden dolayı da sadece Amerika’da uygulanmaya başlandı...

bu durum mühendis kökenliliğin işletme strüktüründeki yapıları uzanamayışına örnek ve bence açıkca iş modelleme başarısızlığı içeriyor... Fakat, tabiki de pure monopoly olan bir şirket olarak e-ticaret sitesi dönüşümü insanları irritate etse de kullanmaya devam edecekleri bir yapı olarak kalabilir.. Belki de elindeki güçten dolayı, insanların sevdiği tasarımda, ve love brand'ler kapsamında işini kotarabilir ve gelir hanesindeki gift'in payını arttırabilir.. Ancak, bu aşikar olan iş modelleme başarısızlığını değiştirmez...




(Kaynaklardan derledim.)
Kaynaklar:
Techcrunch, mashable, gigaom, theverge

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

McDonald's ın vizyonu

Digital Loyalty: Dijital Sadakat ve POS entegrasyon, ödeme sistemleri

Ultimate Loyalty Statistics