2013 consumer trends


1- Presumers (öntüketiciler) 
Tüketiciler, sevdikleri (yeni) ürün ve markalara fon sağlamak, tanıtım ve gelişimlerine katkıda bulunmak için kullanabilecekleri yol ve yöntemleri giderek daha fazla benimsemeye başlayacaklar.(crowdfunding vb. ...)

2- Emerging² (Gelişen²)
 Gelişmekte olan pazarların yine gelişmekte olan diğer pazarlara yönelik geliştirdiği ürün ve hizmetlerle yeni bir patlama yaşanacak.

3- Mobile moments (Mobil anlar)
2013'de tüketiciler, deneyim, satın alma ve iletişim alanında birçok işi aynı anda yaparak, yaşadıkları her bir anı maksimize etmek için cep telefonlarına yönelecekler. (Lifestyle-multi-if-not-hyper-tasking )

4- New life inside (Yeni yaşam tohumu)
2013'de ivme kazanması beklenen bir eko-trend, içinde yeni bir yaşam ihtiva eden ürün ve hizmetler olacak. İmha edilmek veya bir başkası tarafından geri dönüştürülmek yerine ürünler yeni bir şey yetiştirmek üzere doğaya geri verilebilir. Üstelik bu süreçte elde edilen eko-statü ve eko-öyküler de cabası. Bu trendin en iyi örnekleri "ekilebilir" tüketim malzemeleri.

5- Appscriptions (Sağlık uygulamaları)
2013'de hastalar tıp kurumlarından, tedavi için kullanmaları gereken sağlık uygulamaları ve teknolojilerini talep edecekler. Hastaneler ve doktorlar da binlerce uygulama içinden hastaları için uygun olanları seçip önerecekler, hatta "reçete edecekler".

6- Celebration nation (Milli gurur)
Eskiden tamamen inkâr edilmeseler de açıkça küçümsenen semboller, yaşam tarzları ve geleneksel öğeler bu pazarlardaki tüketiciler için bundan böyle birer gurur kaynağına, diğer pazarlardaki tüketiciler için ise ilgi nesnesine dönüşecek.

7- Data myning (Veri madenim)
 Tüketiciler, yaşam tarzları hakkındaki bilgiler konusunda oldukça hassas. Şimdi ise toplanan verileri proaktif olarak, müşterilerinin davranışlarını geliştirmek ve/veya tasarruf etmek konularında onlara yardımcı olmak için kullanan markalara talep artıyor.

8- Again made here (Yeniden burada üretiliyor)
Tüketicilerin "Newism" (Yeni olanın peşinden gitme) tutkusu ve niş ürün ve hizmetler konusundaki doymak bilmez iştahı, doğru ürüne (anında) sahip olma beklentisi, ekolojik endişeler ve ilginç öykü arayışı bütün hızıyla sürüyor. Bunun karşılığında sipariş üzerine üretim gibi yerli üretimi teşvik eden teknolojilerinin yaygınlaşması, 2013'de gelişmiş pazarlarda yerli üretimde yeniden canlanmayı tetikleyecek. İngiltere'de jean, Fransa'da bisiklet üretilmesi gibi.

9- Full frontal (Tam şeffaflık)
Markalar "saklayacak hiç bir şeyim yok" aşamasından, saklayacak hiçbir şeyleri olmadığını proaktif bir şekilde göstermek ve ispat etmek aşamasına geçmek zorunda kalacak.

10- Demanding brands (Talepkar markalar)
Ürün ve hizmetlerinin daha sürdürülebilir olması gerektiğini, sosyal konularda daha fazla sorumluluk sahibi olmaları gerektiğini çoktan fark etmiş markalar, 2013'te müşterilerinin de bu sorumluluğa katkıda bulunmasını talep edecek.

kaynak: http://trendwatching.com/briefing/,
dunya gazetesi Güventürk Görgülü'nün yazısı





***

1. Prosumers & custowners:
   Prosumers love to get involved with push, fund, and promote products and services before they are realized. (According to Massolution/ The Economist, 2012, PRESUMERS spent on crowdfunding platforms has risen from just 530 million $ in 2009, to 1.3 billion $ in 2011, to 2.8 billion in 2012) Next for PRESUMERS? CUSTOWNERS: consumers who move from passively consuming a product towards funding/ investing in the brands they buy from.

2. Emerging2:
  Get ready for an explosion in products and services from emerging markets for emerging markets. (Think Chinese and Brazilian brands selling to the middle classes in Turkey, in India, or in South Africa vice versa...)
Next global mass markets are coming from emerging markets. In 2013, the GDP of emerging markets will exceed advanced markets for the first time. (44.1 trillion $ vs. 42.7 trillion $ source: IMF, 2012)

3. Mobile moments: -Lifestyle of multi-if-not-hyper-tasking-
  Consumers will look to their mobile devices to maximize absolutely every moment. So, in the micro mobile moments: products, services and experiences that will enable mobile-loving consumers will catch up this hype. There are some stats about mobile use addiction:

  • US adult smartphone owners found that 63% of female respondents and 73% of male respondents don't go an hour without checking their phone. (Harris interactive, 2012)
  • Cell phone users between 18 to 24 exchange an average of 109.5 messages on an average day, more that 3,200 per month. (Pew research centre, 2012)
  • An academic study of Android users' app-habits relealed that while users spend nearly one hour on their devices a day, the average app session lasted only just over a minute. (DFKI, 2011)
4. New life inside:
  Brands major quests is for more ecologically sustainable activities.With the phenomenon, products and services that literally contain new life inside. Rather than being discarded or event recycled by someone else, these products can be planted and grown with all the eco-status and eco-stories. There is a great symbolic value in creating new, environmentally beneficial life out of consumer products.

5. Appscriptions:
  Digital technologies are the new medicines as doctors and physicians turn to health apps and services to improve health outcomes. So in 2013, the medical profession and medical institutions to certify and curate these products with using the apps by prescribing or a treatment. And also for health provides, these digital medicines promise to reduce costs by making consumers more aware of their health, improve compliance, and allow remote monitoring that can pick up warning signals earlier.

6. Celebration nation:
  Emerging markets will proudly export and even flaunt their national and cultural heritage. 

7. Data Myning:
  Seeking to own and make the most of their lifestyle data, and turing to brands to that use this data to proactively offer customers help and advice on how to improve their behavior and save money. So industries must start taking consumers' data and making it useful.
  A word of warning: Brands will have to walk a fine line between offering consumers a valuable (and ideally seamless) service, and freaking them out with aggressive if not downright scary services. Yes, consumers want to feel served to, but they don't like to be watched.

8. Again made here:
  Local manufacturing is the new Service economy. Get ready, as the reshaping of the mechanics and business models of manufacturing will make local in 2013 about much more than just artisan food and craft.

9. Full frontal:
  Brands must move from having nothing to hide, to pro-actively showing and proving they have nothing to hide...

10. Demanding brands:
  Brands that are expecting a contribution towards their customers in their sustainability and social responsibility journey. Meaningful demands on an ongoing basis with brans will catch customers attention.




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Osmanlı tarihi, toplum ve ekonomi üzerine

Vücut Geliştirme Hareketleri: göstermeli anlatım

McDonald's ın vizyonu