Türkiye'de Özel Alışveriş Pazarı Ne Durumda?
eMarketer’ın son yayınladığı rapora göre ABD’de özel
alışveriş siteleri arasında en çok ziyaret edilenler Beyond the Rack dışında,
Amazon’un alt kategorisi olan My Habit ve eBay’in alt kategorisi olan Fashion
Vault olarak ortaya çıkmış. E-ticaret sektörünün büyük oyuncuları bu iş
modelinde de ciddi bir paya sahip olmuşlar.
Türkiye’de de yakın zaman önce Gittigidiyor ana sayfasını
yenileyip Günün Fırsatı bölümünü daha görünür hale getirmiş ve Şehir
İndirimleri bölümü altında günlük indirim kuponlarına yer vemişti. Hepsiburada
ise Hepsi1000GO alt bölümünü yaratmış, fakat bu yaz itibariyle faaliyetini
askıya alıp grup şirketi olan Daybuyday ile bir işbirliğine gitmeyi tercih
etmişti.
Peki Türkiye’deki özel alışveriş sektöründe son durum ne?
1V1Y: Sektördeki en yeni site olan isminin uzun hali ile Bir
Varmış Bir Yokmuş; perakende alanda çok önemli firmaların bir araya gelerek
oluşturduğu bir ortak İnternet alışveriş platformu. Hem sezon ürünlerinin hem
de özel alışveriş konseptindeki sınırlı sayıdaki ürünlerin satıldığı bu site,
gerek kurucu firmaların tedarik konusunda sağlayacağı avantajlar gerekse
tanıtım konusunda ortaya çıkabilecek sinerji sayesinde ciddi bir potansiyele
sahip.
Alamarka: Üyeleri bulunan sitelerle birleşerek müşteri
bazını genişletmek gibi farklı bir büyüme stratejisi izleyen site,
Besincicadde.com satın alması sonrasında yoluna devam ediyor.
Clubboon: Her gün önemli markalara ait kampanyalar çıkarak
faaliyetine devam ediyor. Kadın ve erkeklere yönelik olmanın yanında çocuk ve
ev kategorileri ile dikkat çekiyor.
Daybuyday: Çok fazla sayıda markada kampanyayı aktif tutarak
Doğan Grubu’nun İnternet tecrübesini bu sektöre aktarmaya çalışıyor.
Kampanyaları üyelik arkasına saklamayarak tüm ziyaretçilere açık tutuyor.
Enmoda: Doğuş Grubu’nun bir İnternet projesi olan site,
Vogue Türkiye’nin sektör birikimi ile bir sinerji oluşturmaya çalışıyor.
Dünyaca ünlü premium markaları avantajlarla sunarken ünlü kişilerin
kıyafetlerine sahip olunabilecek fırsatlar da sağlıyor.
Limango: Avrupa’nın en önemli e-ticaret gruplarından olan
Otto‘ya bağlı olan site; Turkcell ve P&G gibi önemli iş ortaklarıyla çapraz
satış projelerini başarılı şekilde uyguluyor. LimangoTech ve LimangoKids gibi
özelleşmiş alt kategoriler yaratmanın yanında, video ürün tanıtımları ve mobil
alışveriş uygulaması gibi yenilikçi yaklaşımlar geliştiriyor.
Markafoni: Türkiye’de özel alışveriş modelini ilk kez
uygulayan ve çoğunluk hisseleri yakın bir tarihte hisselerinin çoğu Naspers
Grubu’na geçen site, son dönemde outdoor iletişimi ve televizyon reklamları ile
marka algısını geliştirmeye çalışıyor. Diğer taraftan da aynı gruba ait
girişimler olan Zizigo ve Misspera siteleri ile ayakkabı ve kozmetik alanında
sezon ürünlerini fiyat dışındaki avantajlarla tüketicilere sunuyor.
Morhipo: Ciddi bir tedarik gücüne sahip olan Boyner
Grubu’nun İnternet üzerindeki alışveriş merkezi olarak değerlendirebileceğimiz
sitede hem sezon ürünleri hem de özel alışveriş konseptine uygun kampanyalar
bulunuyor. Özellikle gönderim konusundaki hızı ile önemli bir farklılık
yaratıyor.
Trendyol: Dünyaca ünlü İnternet yatırım firmaları olan Tiger
Global ve Kleiner Perkins‘in ortakları arasına girdiği site, modacılarla
birlikte ses getiren projeler gerçekleştirdi. Edinilen ciddi müşteri deneyimi
birikimi ile Milla isimli kendi markasını yaratıp konumlama başarısını
gösterirken Facebook Mağazası gibi satış kanallarını artıracak projeleri de
uygulamaya sokuyor.
Vipdukkan: ePlanet Capital’den aldığı yatırım ile pazarlama
stratejilerini geliştirerek üye kazanım hedefiyle yoluna devam ediyor.
Türkiye’de genel kategorilerde kampanyalar sunan
yukarıdaki siteler dışında, belli alanlardaki ürünler konusunda özelleşmiş
siteler de bulunuyor. Çocuklara yönelik ürünler konusunda Minimoy, iLab‘in
ortaklarından olduğu Unnado ve eBebek‘in kardeş projesi Paramini sitelerini
sayabiliriz. Ev dekorasyonu üzerine ürünler sunan özel alışveriş siteleri
olarak da Evim.net ve Bonvagon faaliyetlerine devam ediyor.
Yorumlar
Yorum Gönder