NanoTekstil

 Nano teknolojinin gücü biliniyor. Bunun tekstil ile evliliğinden ise "nano
tekstil" doğmuş. Nano-tex, bu alanın öncü şirketlerinden. Bir anlamdaürüne"akıl" katıyor, fonksiyonlarını artıyor. Böylece terletmeyen, leke tutmayan, buruşmayan kumaşlar üretmek mümkün hale geliyor. Dünyada bu konuda tek lisans veren şirket olan Nano-Tex'in Avrupa Başkanı Peter Rohr, "Türkiye'den 10 şirketle bağlantımız var (ZARA dahil-Bursa Yeşim Tekstil bünyesi olarak). Bu nedenle Türkiye bizim için anahtar konumda" diyor. Nano-tex, nano teknolojinin tekstil sektörüne uygulanması konusunda çalışan bir şirket. Silikon Vadisi'nde çalışmalarını sürdürüyor. Hemen bu noktada, kısaca nano-teknolojinin anlamını da açıklamakta fayda var. Nanoteknoloji gelecekte kimyadan elektroniğe, bilgisayardan tekstile her sektörde büyük değişimlere yol açacak devrim gibi bir teknoloji. Son 2 yıldır tekstil sektöründe nano teknoloji olarak adlandırılan teknoloji kullanılıyor. Nano- Tex adlı firma bu konuda öncü. Geçen yıl Time Dergisi tarafından "2002'nin En İyi Buluşları" arasında gösterilen leke tutmayan pantolon kumaşını onlar üretti. Kumaş nanoteknoloji ve özel bir kimyasal işlemsayesinde bir inçin (2,54 santimetre) yüz binde biri
uzunluğunda milyonlarca lifle donatıldı. Böylece kumaş leke tutmaz hale getirildi. Teknolojinin gelişimiyle birlikte akıllı evler, otomobiller ve kartlar ortaya çıktı. Şirketler ürünlerine bu sıfatı eklemek için her yıl milyonlarca dolar ar-ge yatırımı yapıyor. Nano-tex ise bu araştırmayı kendi içinde yaparak şirketlere ürün değerlerini artırmalarında yardımcı oluyor. Nano-tex'in sunduğu nano teknoloji ürünleri, leke tutmayan, buruşmayan, terletmeyen kumaşlar ortaya çıkarıyor. Nike, Zara gibi pek çok dünya devi firmanın kullanmaya başladığı teknolojiye Türk şirketlerinin de ilgisi oldukça yüksek. Türkiye'de bu ürünün tanıtımının 4 ay önce başladığını söyleyen Nano-Tex Avrupa Başkanı Peter Rorh, " Henüz lisanslı kullanıcı
yok, fakat deneme amaçlı birkaç firma kumaşlarında bu ürünü uygulamaya başladı" şeklinde konuşuyor.
*Bu teknolojinin tekstil sektöründe kullanılması ne anlama geliyor peki? *
Ürüne yeni özellikler katıyor. Bu özellikleri görebilmek mümkün değil. Sadecekullanım süresi içinde hissedilebiliyor. Her tip kumaşa uygulanabilmesi ise tekstil firmalarına cazip geliyor.

*Kumaşakattığı etkileri somut olarak adlandırmak mümkün mü? *
Bizim sunduğumuz beş çeşit ürün var. "Nano-pel" ve "nano-care", kumaşın dayanıklılığını artıran ürünler yaratıyor. Kumaşı sudan koruyan bir etkiye sahip. "Nano-care", aynı zamanda kumaşı lekeden de koruyor. Bunun yanında kumaşa buruşmazlık etkisi kazandırıyor. Üçüncü ürün ise "nano-dry"... Kumaşın nem dengesini sağlayan ürün, terlemenin etkilerini de azaltıyor. Rutubeti emip kumaşı kurutan bir özellik içeriyor. "Nano-fresh" ise vücuttaki kokuyu emiyor. Bu müşteriye rahatlık sağlıyor. Ürün teri kendi içinde anında kurutuyor. Dolayısıyla, kıyafetlerin dışına çıkan ıslak görüntü engellenmiş oluyor. Biz buna nem yönetimi diyoruz. Bu ürünün iç çamaşırlarında geleceği olduğunu düşünüyorum. Ayrıca, ürünün çoraplarda, mobilya tekstilinde de oldukça önemli bir talebi var. Beşinci ürünümüz ise "nano-touch". Bu, sadece sentetik ürünlerde kullanılıyor. Kumaşa yumuşaklık ve pamuksu bir görünüm veriyor.
*Dünyada hangi firmalar bu teknolojiyi kullanıyor? *
Büyük perakendecilerden Marks &Spencer, Next, GAP ve ZARA (Yeşim Tekstil) kullanıyor. Ayrıca, Lee, Levi's, Nike ve H&M gibi dünya şirketleri bu teknolojiyi lisanslı olarak kullanıyor. Bu isimlerin nano teknolojiyi kullanması, bu kanallara arzda bulunan firmaların da ilgisinin artması sonucunu doğuruyor.



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

McDonald's ın vizyonu

Ultimate Loyalty Statistics

Digital Loyalty: Dijital Sadakat ve POS entegrasyon, ödeme sistemleri